آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

درمبارزات انتخاباتی از امکانات دولتی به نفع یک نامزد خاص استفاده شده است

مسئولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا «تیفا» امروز پنجشبه(۲۶میزان) یافته‌های نظارتی شان را به نشر رساند که نشان می‌دهد ازامکانات دولتی نیز درمبارزات انتخاباتی استفاده شده است.


مسئولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا «تیفا» امروز پنجشبه(۲۶میزان) یافته‌های نظارتی شان را به نشر رساند که نشان می‌دهد ازامکانات دولتی نیز درمبارزات انتخاباتی استفاده شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، صغرا سعادت عضو بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا گفت: یافته‌های نظارتی ما نشان می‌دهد که کارمندان ادارات دولتی به نفع یک نامزد مشخص در ۲۹ ولایت کمپاین کرده است.
صغرا سعادت: به اساس یافته‌های ما« سارنوال و ولسوال والسوالی ارگو ولایت بدخشان، ولسوال کامدیش ولایت نورستان، ولسوال ؟ولایت بلخ، کارمندان دولتی در ولایت سرپل، ساتنمن ولسوالی کلفگان ولایت تخار، معلمان مکاتب در ولایت بلخ، وکلای برحال شورای ولایتی در ولایات فراه، پکتیکا، دایکندی و معاون والیان فراه و هلمند به نفع نامزد مشخص کمپاین کرده است.»
این درحالی است که رییس جمهورغنی در پیامی به تمام کارمندان دولتی دستور قاطع داده بود که هیچ کارمند دولتی حق ندارد درمبارزات انتخاباتی به نفع یک نامزد خاص کمپاین کرده و از امکانات دولتی استفاده نمایند.
صغرا سعادت گفت:« از موترهای دولتی برای نصب پوسترهای انتخاباتی یک نامزد و انتقال حامیان نامزدان توسط امکانات دولتی در ولایات فراه، لغمان، کندهار، نورستان، سمنگان و سرپل وهمچنان سوء استفاده از پروژه‌های دولتی به نفع یک نامزد در ولایت سنمگان می‌توان نام برد.»
وی گفت: یافته‌های نظارتی ما نشان می‌دهد تهدید امنیتی دردوره مبارزات انتخاباتی در ۱۸ ولایت متوجه نامزدان و شهروندان بوده‌اند که شامل، تهدیدهای مسلحانه افراد نقاب‌دار در طول شب در ستاد‌های انتخاباتی در ولایت بلخ، ناامنی درولسوالی‌های نورستان، فراه، نشر شب‌نامه از طرف طالبان، انفجار درگرد همایی‌ها و ایجاد ترس و جنگ روانی بوده است.
اما یافته‌های نظارتی تیفا نشان می‌دهد که در۹ ولایت کشور بیش ۱۰۸ نامزد انتخابات پارلمانی بیش از حد تعیین شده درمبازرات انتخاباتی شان مصرف کرده است.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات حد اکثر مصارف نامزدان انتخاباتی را که در ولایت کابل است ۲٫۵ میلیون افغانی تعیین کرده بود.
صغرا سعادت گفت:مصارف بیش ازحد نامزدان شامل توزیع پول نقد، تصاویر و پیام‌های رسانه‌ای در گران قیمت‌ترین رسانه‌ها، غذا دادن مردم درگردهمایی‌ها، تحفه دادن چادر، پنجابی؛ لنگی، کارت‌های مبایل برای مردم و دراختیار داشتن بیش از ۵۰۰ موتر دریک ستاد انتخاباتی می‌شود.
یافته‌های نظارتی نشان می‌دهد که رسانه‌های دولتی ولایت بلخ از افراد زورمند حمایت نموده و برنامه‌های تبلغاتی آن‌ها تحت پوشش قرارداده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا