آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

درگیری مرزبانان ایرانی و طا-لبان پایان یافت

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی که درگیری چند ساعته مسلحانه میان مرزبانان ایرانی و افراد طا-لبان پایان یافته است. این درگیری برای چند ساعت در مرز میان نیمروز و بلوچستان ایران جریان داشت.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این درگیری را «سوءتفاهم» دانست و تأکید نمود که این مسئله موجب تیراندازی در مرز شد و با هماهنگی مرزبانان دو طرف مدیریت و پایان یافته است.

پیش از این رسانه‌های ایرانی نیز به نقل از مقام‌های امنیتی، درگیری مرزی نیروهای ارتش این کشور با نیروهای طا-لبان را «نتیجه یک سوءتفاهم» عنوان کرده بودند.
از جانب دیگر مقام‌های حکومت سرپرست طا-لبان نیز با تأیید وقوع درگیری در مرز با ایران، از پایان نبرد میان دو طرف خبر می‌دهند. مقام‌های طا-لبان و مقام‌های ایران جزییات بیش‌تری در پیوند به این رویداد و تلفات جانی آن ارایه نمی‌کنند.
برخی منابع مردمی در ولایت نیمروز ادعا دارند که ساخت سه پاسگاه‌ امنیتی از سوی نیروهای مرزبانی ایران در امتداد خط مرزی، عامل اصلی آغاز درگیری بوده است. در روایت دیگر بدرفتاری سربازان ایرانی با شهروندان افغانستان در مرز، دلیل درگیری عنوان شده است.
از سوی دیگر رسانه‌های ایرانی ادعا دارند که عبور چند کشاورز ایرانی از یک دیوار مرزی در خاک ایران، عامل آغاز نبرد بود و طا-لبان تصور کردند به خاک آن‌ها تجاوز شده و به سوی ایرانی‌ها شلیک کردند و در مقابل نیروهای مرزی ایران نیز پاسخ دادند.
به گزارش رسانه‌های ایرانی، درگیری میان دو طرف بعد از ظهر روز چهارشنبه(۱۰ قوس) در منطقه «شغالک» در نزدیک ولایت نیمروز روی داده است.
هرچند نقل قول منابع مردمی و تصاویر ویئیویی درگیری از تصرف چند پاسگاه مرزی ایران توسط طا-لبان حکایت دارد، اما مقام‌های ایرانی سقوط پاسگاه‌های مرزی‌شان را رد می‌کنند.
منابع مردمی در نیمروز ادعا دارند که در جریان درگیری میان طا-لبان و نیروهای مرزی ارتش ایران، دست‌ کم سه پاسگاه مرزی ایران از سوی طا-لبان تصرف شده است.
رسانه‌های ایرانی به نقل از مقام‌های حکومتی این کشور تصریح کرده‌اند که درگیری‌ میان دو طرف پایان یافته و نیروهای مرزی دو کشور بر مرزهای خود تسلط دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا