آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

صدیقی:

در آغاز مذاکرات صلح، فیصله‌های لویه جرگه مطرح می‌شود/پارلمان می‌خواهد رابطه حکومت و مجلس تنش‌آمیز باشد

سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که تیم دولت کاملاً آماده آغاز مذاکرات صلح است و سبب تاخیر عدم آمادگی تیم طالبان بوده است. سخنگوی رییس جمهور همچنان پارلمان را متهم به تنش‌آلود خواستن فضا میان حکومت و قوه مقننه نمود.

به گزارش خبرگزاری دید، صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور امروز دوشنبه(۱۷ سنبله) در یک نشست خبری گفت که تیم مذاکراتی دولت کاملاً آماده آغاز مذاکرات است و اکنون باید تیم طالبان آماده شود.

صدیقی افزود که تمام مسایل تخنیکی مذاکرات حل شده، ولی سبب تاخیر کنونی عدم آمادگی گروه طالبان برای آغاز مذاکرات بوده است. وی گفت که حکومت افغانستان به کسی باج نمی‌دهد و زیر هیچ نوع فشار خارجی نیز مذکرات آغاز نخواهد شد.

صدیقی همچنان گفت که در آغاز مذاکرات خواسته‌ها و نظریات مردم افغانستان و فیصله‌های لویه جرگه مشورتی صلح از سوی تیم مذاکراتی دولت مطرح خواهد شد.

سخنگوی رییس جمهور با استقبال از اعلامیه اخیر اتحادیه اروپا و کانادا مبنی بر پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان در آغاز مذاکرات، تصریح کرد که هدف مذاکرات صلح حفظ دستاوردهای اخیر، حقوق زنان، آزادی بیان و حفظ نظام جمهوری اسلامی افغانستان است که جامعه جهانی نیز در مورد آن اتفاق نظر دارد.

شبکه القاعده:

آقای صدیقی با اشاره به حضور جنگجویان شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان، می‌گوید که این گروه‌ها خطر جدی برای امنیت افغانستان و متحدان غربی آن است و باید همه علیه آن مبارزه کنیم.

صدیقی تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان در خط اول مبارزه با تروریزم هستند و جامعه جهانی باید به خاطر تامین امنیت خودشان از این نیروهای حمایت و تقدیر نمایند.

دسترخوان ملی:

سخنگوی رییس جمهور در مورد برنامه دسترخوان ملی نیز بیاناتی داشته و آن را بزرگترین پروژه مبارزه با فقر و گرسنگی دولت افغنستان خواند. آقای سخنگوی گفت که بودجه این برنامه ۲۸۰ میلیون دالر است که از سوی بانک جهانی تمویل می‌شود و تطبیق کننده آن نیز مردم و دونرهای کمک کننده است، نه دولت افغانستان.

پارلمان:

سخنگوی رییس جمهور از عدم تصویب پروژه دسترخوان ملی از سوی پارلمان به شدت انتقال نموده و تاکید نمود که آگاهی مجلس نمایندگان از این پروژه و بودجه آن که غیر اختیاری است، اندک بوده و در حالتی احساساتی و بدون معلومات کافی تصمیم گرفته شده است.

آقای صدیقی مجلس نمایندگان را متهم کرد که می‌خواهد رابطه‌اش با حکومت تنش آلود باشد و افزود که بهتر است رابطه دو قوه به صورت احترام متقابل و هماهنگ باشد.

او گفت که از آنچه در پارلمان در مورد دسترخوان ملی و میثاق امنیتی مطرح شده، متاسف است.

کابینه:

سخنگوی رییس جمهور در مورد تکمیل کابینه و نامزد وزیران نیز افزود که این فهرست در حال تکمیل است و لیستی که از سوی داکتر عبدالله به رییس جمهور فرستاده شده بود، تایید شده است.

او گفت که فقط دو بست وزارت نا تکمیل است و با کامل شدن آن، نامزد وزیران روانه پارلمان برای گرفتن رای اعتماد خواهند شد.

با این حال، قرار بود امروز مذاکرات صلح آغاز شود، ولی به دلایل نا معلوم به تعویق افتاده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا