آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

در اوج تنش میان واشنگتن و تهران؛ حمله امریکا بر مواضع حشد‌الشعبی

شامگاه پنجشنبه و در اوج تنش میان تهران و واشنگتن، نیروهای امریکایی در عراق بر مواضع حشدالشعبی در شمال شرق سوریه حمله کردند. این نخستین حمله امریکا بر مواضع بسیج مردمی عراق پس از روی کار آمدن بایدن است.

به نقل از یورونیوز، شامگاه آخر هفته گذشته نیروهای امریکایی در عراق مواضع نیروهای حشد شعبی را شمال شرق سوریه هدف قرار داد.
سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا می‌گوید که حمله شامگاه پنجشنبه در خاک سوریه، به تلافی موشک‌باران میدان هوایی اربیل و حومه انجام شده است. بازه زمانی، چگونگی اجرا و به‌ویژه هدف حمله در سوریه، ونه در عراق، احتمالا نشانگر اوج گیری بیشتر تنش‌های میان ایران و امریکا خواهد بود.
حمله مرگبار به فرودگاه اربیل و مرگ یک پیمانکار «غیرامریکایی» در جریان آن، یادآور حمله مشابه دسمبر ۲۰۱۹ و کشته شدن یک پیمانکار «امریکایی» بود.
این‌بار اما دونالد ترامپ رفته است و ایالات متحده با بایدن به آغوش جامعه جهانی بازگشته است. حسن روحانی و کابینه اعتدال، اتحادیه اروپا و تحلیلگران پرشمار امیدوار بودند که بایدن به زودی به برجام بازگردد. اما حق با جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا بود که در پایان نشست وزرای خارجه ۲۷ کشور گفت: «بازگشت به برجام مثل بازگشت به توافق پاریس آسان نیست».
عهدشکنی ترامپ در قبال سازمان‌ بهداشت جهانی، توافق اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس و حتی تصمیم‌هایی نظیر قراردادن حوثی‌های یمن در فهرست گروه‌های تروریستی را می‌توان یکجانبه ملغی نمود و آب رفته را به جوی بازگرداند، اما برنامه هسته‌ای ایران با وجود دشمنان پرشمار این کشور در منطقه آشفته خاورمیانه، گرهی است که به آسانی باز نمی‌شود.
منطق ایران درباره موضوع بازگشت به برجام روشن است: واشنگتن از برجام خارج شده و نه تهران. این ایالات متحده است که باید به برجام بازگردد و ایرانی که از این توافق خارج نشده، شرایط را بلافاصله به پیش از گام‌های کاهش اجرای تعهدات باز خواهد گرداند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا