آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

قانونی:

در تهران بر تمرکز روی مذاکره و راه حل سیاسی تاکید شد

معاون پیشین ریاست ‌جمهوری و عضو ارشد جمعیت اسلامی که اخیراً در رأس هیئتی به ایران رفته و با طالبان دیدار کرده، می‌گوید که دیدگاه‌های مطرح شده در نشست تهران، واضح و روشن بوده است.


به نقل از فارس، یونس قانونی معاون پیشین ریاست ‌جمهوری و عضو ارشد شورای رهبری جمعیت اسلامی که اخیراً در رأس هیئتی به ایران رفته و با طالبان دیدار کرده، گفته که دیدگاه‌های مطرح شده در نشست تهران، واضح و روشن بوده است.
قانونی امروز یک‌شنبه(۲۰ سرطان) در دیدار با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی گفته است که هیئت دولت افغانستان، دیدگاه‌های خود را در روشنایی رهنمودهایی که از سوی کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه تدوین شده بود، در نشست تهران مطرح و بر یافتن راه حل سیاسی همه‌شمول از طریق‌ گفت‌وگو و مذاکره تأکید کرد.
از سویی هم، عبدالله در این دیدار گفته است: «ما به صلح عادلانه و پایدار پابند هستیم و راه حل برون‌رفت از بحران کنونی در کشور را در گفت‌وگو می‌دانیم. ما بارها تأکید کرده‌ایم که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد. از اعلامیه‌ مشترک دو طرف در پایان نشست تهران استقبال می‌کنیم. عمل‌کردهای دو طرف میزان تعهد آنان را به مفاد این اعلامیه نشان خواهد داد».
عبدالله از گروه طالبان خواسته است تا با استفاده از فرصت، پیش از این که دیر شود تعهد خود را به گفت‌وگو و حل قضایای کلان ملی نشان دهد.
رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی تأکید کرده است؛ عده‌ای فکر نکنند که می‌توانند از طریق زور خود را بر مردم تحمیل کنند. «موضع ما و مردم افغانستان در مقابل زورگویی روشن است».
در اعلامیه‌ مشترکی که در پایان نشست دو روزه تهران میان هیئتی از جانب افغانستان و هیئتی از گروه طالبان منتشر شد، آمده است؛ دو طرف با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه‌ جنگ و صدمه‌ای که به افغانستان وارد می‌شود، توافق کرده‌اند که جنگ راه حل نبوده و باید همه تلاش‌ها بر راه‌حل سیاسی و صلح‌آمیز متمرکز شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا