آخرین اخبارافغانستانسیاست

جبههٔ مقاومت ملی افغانستان:

در دیدار با هیئت طا-لبان بر تشکیل حکومتی که برخاسته از اراده مردم باشد تاکید شد

خبرگزاری دید: جبهه مقاومت ملی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای جزئیات دیدار احمد مسعود و اسماعیل خان را با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طا-لبان در تهران، منتشر کرده و گفته که در این دیدار بر تشکیل حکومت فراگیر که برخاسته از اراده مردم افغانستان باشد، تاکید شد.

در اعلامیه جبهه مقاومت ملی که شامگاه روز سه‌شنبه(۲۱ جدی) منتشر شده، گفته شده: «جبهه مقاومت ملی افغانستان بعد از تقاضاهای مکرر طالبان و جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل کشور از راه مصالحه و مذاکره پاسخ مثبت گفته و هیاتی به ریاست امیر صاحب محمد اسماعیل خان با طالبان در تهران دیدار داشتند».
در بخشی از اعلامیه آمده که «در این دیدار جبههٔ مقاومت ملی بر اهداف خویش از جمله تشکیل حکومت واقعی اسلامی و همه‌شمول که در نتیجهٔ اراده مردم افغانستان به‌میان آید؛ تاکید نمود».
همچنان در اعلامیه جبهه مقاومت ملی تصریح شده که «عدالت اجتماعی- قومی، نوع نظام٬ حقوق شهروندی، آزادی بیان، حقوق و نقش واقعی بانوان، انتخابات و حق تعین سرنوشت مردم افغانستان توسط خودشان از جمله اهداف و موضوعاتی بود که در آن نشست از سوی هیئت جبهه مقاومت ملی به‌عنوان حق مردم افغانستان یاد گردید».
اعلامیه از جانب ایران برای تسهیل مذاکرات و همچنان حمایت از تشکیل حکومت فراگیر ابراز سپاس شده است.
جبهه مقاومت ملی اما در اعلامیه‌اش مدعی شده که نمایندگان طا-لبان «بر خلاف آن‌چه واقعیت جامعه و خواست‌های مردم افغانستان است؛ بر ادامه وضع موجود تاکید نمودند و بار دیگر ثابت کردند که به هیچ صورت حاضر به پذیرش اصول و ارزش‌های شهروندی، تقسیم عادلانه‌ قدرت میان همه اقوام و اقشار جامعه، و تشکیل حکومت فراگیر بر آمده از آراء و اراده مردم افغانستان نیستند و نشست و سفرشان بدون هیچ دست آوردی پایان یافت».
با این حال، جانب طا-لبان ضمن عدم ارائه جزئیات بیشتر از این دیدار، به ذکر این بسنده کرده‌اند که از جانب مولوی متقی به احمد مسعود و اسماعیل خان اطمینان داده شد که می‌توانند بدون هیچ تشویش به کشور برگردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا