آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانروند صلحسیاستصلح

وزیر خارجه پاکستان:

در صورت عدم توافق سیاسی، احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان هست

وزیر خارجه پاکستان با بیان این که صلح در افغانستان به نفع کل منطقه است گفته که اگر توافق سیاسی انجام نشود، احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان می‌رود.


به گزارش خبرگزاری دید، شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» در مورد روند صلح افغانستان، روابط ترکیه-پاکستان و سایر تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.
وی با اشاره به وجود ریسک‌های متعدد در روند صلح افغانستان، تصریح کرده است: اما در عین حال مزایای بسیاری نیز داشته و باید از این فرصت طلایی برای صلح استفاده کرد.
قریشی در ادامه تاکید کرده است که این روند بسیار حیاتی است و اگر پیشرفت حاصل شود، می‌تواند موجب برقراری صلح و ثبات شده و در کل به نفع منطقه خواهد بود.
به گفته وی، در صورت عدم وجود تفاهم و توافق سیاسی، احتمال وقوع جنگ داخلی در افغانستان می‌رود.
وی تأکید کرده است: باید روندی که در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد با کنفرانس استانبول به نتیجه منطقی دست یابد.
قریشی در مورد روند صلح و کنفرانس استانبول گفته است: هم مزایا و هم معایبی دارد. اگر پیشرفت حاصل شود، می تواند موجب برقراری صلح و ثبات شده و در کل به نفع منطقه خواهد بود و همه از صلح فایده خواهند برد. ریسک‌های بالایی دارد، ترس بازگشت به دهه نود و ترس از جنگ داخلی در افغانستان مطرح است.
قریشی در باره کنفرانس صلح استانبول افزوده است: تصمیمات باید از سوی مردم افغانستان گرفته و مسائل توسط آن‌ها حل و فصل شود. طالبان در افغانستان و افغان‌ها نیازمند توافق برای استقرار گروه‌های قومی و وضعیت جدید هستند. آن‌ها دهه‌ها در این درگیری بوده‌اند و پایانی برای آن وجود ندارد.
وزیر خارجه پاکستان در ادامه پروژه‌های اقتصادی چین و پاکستان را فرصت بزرگی برای کشورهایی مانند افغانستان و جمهوری‌های آسیای میانه دانست که مرز آبی ندارند.
قریشی در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بیان داشته است: سرانجام امریکا تصمیمی اتخاذ کرد. همان‌طور که می‌دانید دولت قبلی برای خروج تاریخ تعیین و اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا اول ماه می خارج خواهند شد. این اطلاعاتی بود که به طالبان داده شد.
وی با بیان این که امریکایی‌ها درخواست طالبان را برای خروج پذیرفتند و امیدوارم که طالبان به فرصت جدیدی که در اختیار دارد، واقف بوده و همچنان در این روند حضور یابد، افزوده است: ما همیشه طرفدار راه‌حل سیاسی با مذاکره بوده‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا