آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

خلیلزاد:

در مذاکرات دوحه روی ماه‌ها فکر کنید نه سال‌ها، جامعه جهانی حوصله زیاد ندارد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که روند مذاکرات میان‌افغانی در دوحه نباید سال‌ها طول بکشد، جامعه جهانی حوصله زیاد ندارد و باید در ماه‌های آینده طالبان و دولت افغانستان به توافقی برسند.

به گزارش خبرگزاری دید، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در روند صلح افغانستان می‌گوید که از گفت‌وگوهای میان‌افغانی حمایت می‌کند، ولی جامعه جهانی زیاد حوصله ندارد و باید هرچه زودتر دولت و طالبان به توافق برسند.
آقای خلیلزاد در گفت‌وگو با طلوع گفت که امریکا زیاد عجله دارد، و هرچه زودتر مذاکرات میان‌افغانی به نتیجه برسد بهتر است.
خلیلزاد: ما زیاد عجله داریم و مردم افغانستان هم می‌خواهند که زود آتش‌بس شود و ما هم طرفدار خواست مردم افغانستان هستیم و هرچه زودتر به نتیجه برسد بهتر است. باید یک تقسیم اوقات در نظر گرفته شود و نباید این روند سال ها را در بر بگیرد. صبر و حوصله کار است ولی باید یک نتیجه مثبت که برای همه قابل قبول باشد به دست بیاید.
نماینده امریکا ابراز امید واری کرد که سفر رییس جمهور غنی به دوحه روی روند صلح تاثیر مثبت بگذارد.
بن‌بست مذاکرات:
خلیلزاد در مورد بن‌بست مذاکرات دوحه گفت که نمی‌داند چرا این قدر پیچیده شده، ولی تیم‌های دو طرف در کنار بحث روی کارشیوه، روی موضوعات اصلی نیز در مجالس و دیدارهای خصوصی بحث کرده‌اند و این مسئله از نظر خلیلزاد یک مورد مثبت در مذاکرات است.
او تاکید کرد که به خواست افغان‌ها مبنی بر مذاکره بدون حضور خارجی‌ها احترام می‌گذارد ولی هرگاه نیاز باشد و از جانب آنان تقاضا شود حاضر است که کمک کند.
او گفت: ما طرفداری می‌کنیم از این که افغان‌ها خود شان فیصله کردند که طرف خارجی در مذاکرات نباشد. اگر بخواهند ما حاضر هستیم کمک کنیم.
به باور او، تغییر در تیم طالبان می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد که در مذاکرات اشخاص پر نفوذ و نزدیک به رهبری خود شان را در تیم گنجانده‌اند و می‌تواند نشانه جدی گرفتن مذاکره باشد.
خلیلزاد با تاکید بر این که فکر نمی‌کند پس از انتخابات امریکا نیز تغییر در استراتژی خروج و راه حل سیاسی در سیاست‌های واشنگتن نسبت به روند صلح افغانستان رونما شود، گفت که فکر می‌کند این بهترین راه برای ختم جنگ است.
خلیلزاد از عدم حمله طالبان بر نیروهای خارجی و حملات آنان افغان‌ها اظهار تعجب نموده و از طرف‌های جنگ خواست که خشونت‌ها را کاهش دهند.
خروج قوا از افغانستان:
خلیلزاد حضور قوای امریکایی را در افغانستان بسته به شرایط عنوان نموده و افزود که پس از ماه نوامبر، دیده شود که شرایط چطور است و اگر شرایط ایجاب کند نیروهای امریکایی در افغاستان خواهند ماند.
با این حال، با آن که بیش از ۲۰ روز از آغاز مذاکرات میان‌افغانی در دوحه می‌گذرد، تاکنون دو طرف به توافق روی کارشیوه نرسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا