آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

وزیر خارجه:

در میان طالبان تروریستان خارجی وجود دارد/ جنایات جنگی این گروه وصف‌ناپذیر است

خبرگزاری دید: حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در نشستی امروز سه‌شنبه(۱۲اسد) با سفیران و نمایندگان کشورهای همسایه«جنایات جنگی» طالبان را وصف‌ناپذیر خواند. اتمر افزود که در صف طالبان تروریستان خارجی نیز می‌جنگند.

خبرگزاری دید: حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در نشستی امروز سه‌شنبه(۱۲اسد) با سفیران و نمایندگان کشورهای همسایه«جنایات جنگی» طالبان را وصف‌ناپذیر خواند. اتمر افزود که در صف طالبان تروریستان خارجی نیز می‌جنگند.
وزیر امور خارجه گفت که گسترش حملات این گروه طی چند ماه اخیر سبب کشته‌شدن بیش از سه‌ هزار انسان و آواره‌شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر شده ‌است.
اتمر در این نشست گفت که گسترش حملات خونبار طالبان طی چند ماه اخیر موجب کشته‌شدن بیش از سه‌ هزار انسان، آواره‌شدن بیش از ۳۰۰ هزار تن و برهم‌خوردن نظم ارائه خدمات در نیمی از ولسوالی‌های کشور شده است.
او افزوده که در حال حاضر، ۱۸ میلیون انسان با وضعیت ناگوار بشری روبه‌رو است.
وزیر خارجه گفته است که حملات طالبان در تبانی مستقیم با بیش از ۱۰ هزار تروریست منطقه‌ای از جمله لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی ازبیکستان صورت می‌گیرد.
در اعلامیه وزارت خارجه به نقل از حنیف اتمر آمده‌است که او جنایات جنگی طالبان را وصف‌ناپذیر خوانده و در این زمینه «به قتل‌عام بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در اسپین بولدک، نکاح اجباری زنان، تخریب بیش از ۳۰۰ زیربنای عام‌المنفعه و تعطیلی خدمات در ساحات تحت کنترول طالبان» اشاره کرده است.
وزیر خارجه در این نشست در مورد پلان امنیتی و دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی دولت نیز صحبت کرده و گفته‌است که پلان امنیتی دولت در هماهنگی و حمایت همه اقشار سیاسی و اجتماعی جهت تحکیم مواضع دولت در نقاط استراتژیک و کلان‌شهر‌ها ترتیب و به زودی پیاده خواهد شد.
او همچنین مستندسازی جنایات طالبان و مسئول ‌قراردادن این گروه در سطح جهان را برنامه مشترک دولت و نهادهای حقوق بشری خوانده است.
اتمر در مورد همکاری جامعه جهانی برای دفع حملات طالبان بر کلان‌شهرها، جلوگیری از فاجعه بشری و تخطی‌های حقوق بشری، تسریع روند صلح و عملی‌شدن برنامه شش‌ماههٔ امنیتی نیز صحبت کرده است.
در این نشست کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد حمایت‌شان را از قطع فوری خشونت‌ها و تقویت روند صلح اعلام داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا