آخرین اخباراجتماعافغانستاندیدگاه

در پرتو عاشورا؛ تدابیر و عرضه خدمات صحی از سوی وزارت صحت

مبارزه با کرونا می‌طلبید که وزارت صحت عامه، امسال بیش‌تر از پیش برای برگزاری مراسم عاشورای حسینی آمادگی‌های صحی گرفته و با استفاده از تمام امکانات، خدمات صحی ارایه کند

روز عاشورا، روز دهم ماه محرم الحرام، یکی از ایام مذهبی است که مورد حرمت تمام مذاهب اسلامی، اعم از تشیع و اهل سنت می‌باشد و مردم افغانستان همه ساله به صورت عموم، و برادران اهل تشیع بابرگزاری مراسم سوگواری حسینی به گونه ویژه، از این روز بزرگداشت می‌نمایند. 

یکی از مواردی که برگزاری مراسم های عاشورایی امسال را نسبت به گذشته متفاوت‌تر و برچالش‌تر می‌ساخت، افزون بر احتمال حملات انتحاری و انفجاری، تهدید کرونا بود.

اگرچه افغانستان با مدیریت خوب وزارت صحت عامه، توانسته است چالش کرونا را پشت سر بگذارد، اما چنان که مسئولان صحت عامه هشدار می‌دهند امکان برگشت کرونا و شیوع موج دوم آن نیز دور از تصور نیست.

مبارزه با کرونا می‌طلبید که وزارت صحت عامه، امسال بیش‌تر از پیش برای برگزاری مراسم عاشورای حسینی آمادگی‌های صحی گرفته و با استفاده از تمام امکانات، خدمات صحی ارایه کند.

اگرچه برگزاری مراسم‌های سوگواری حسینی در سال جاری یک چالش بزرگ و جدی برای پروسه مبارزه با کرونا بود، اما از چانس خوب مردم افغانستان یکی این است که این بار شخصیتی در راس وزارت صحت عامه قرار دارد که در میان همکاران خود به پشت‌کار، تلاش، دل‌سوزی به وطن، خلاقیت و ابتکار شهره است.

این شخصیت، کسی نیست جز احمدجواد عثمانی، سرپرست و نامزدوزیر صحت عامه کشور. به گواهی ناظران، از روزی که آقای عثمانی، به حیث سرپرست و نامزدوزیر صحت عامه گماشته شده، این وزارت از حالت انفعال بیرون شده و عملا به یک نهاد کارآ، موثر و فعال مبدل گردیده و در تمام زمینه‌ها – از ارائه خدمات صحی گرفته تا مبارزه با فساد و حکومت‌داری خوب – دستارودهای قابل ملاحظه‌ای داشته است.

از نمونه‌های مدیریت خوب و تدبیر عالی او می‌توان به درخشش وزارت صحت در ارایه خدمات صحی در مراسم‌های عاشورایی امسال اشاره کرد.

وزارت صحت عامه تحت رهبری آقای عثمانی، به خاطر ارائه خدمات صحی در ایام عاشورا اقدامات زیر را روی دست گرفت:

۱)  نخستین اقدام، نشست تعارفی سرپرست‌وزیر صحت با کمیسیون برگزاری مراسم عاشورا؛

۲)  به دنبال آن، آقای عثمانی کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرده و در زمینه چگونگی رعایت توصیه‌های صحی به مردم اطلاعات داد؛

۳)  به دستور سرپرست وزارت، جلسات متعددی میان معین عرضه خدمات صحی و کمیسیون عالی امنیتی برگزاری مراسم عاشورا برگزار و در آن چگونگی ارائه خدمات صحی به بحث گرفته شد؛

۴)   یک کمیسیون صحی به خاطر عرضه خدمات صحی در مراسم عاشورا ایجاد شد و رهنمودی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تهیه گردید و در اختیار کمیسیون قرار داده شد؛

۵)  به خاطر پوشش جریان عزاداری، پلانی برای کابل امبولانس تهیه و عملی گردید؛

۶)  بسته‌های آگاهی دهی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جریان مراسم عاشورا تهیه و از طریق مطبوعات منتشر گردید؛

۷)  تعدادی از اجناس بهداشتی از قبیل ۱۰۰۰ بسته لباس محافظتی، ۳۵۰ بشکه مواد ضدعفونی، ۶۰۰ بوتل مایع ضدعفونی دست، ۲۰۰۰۰ ماسک و ۱۵۰ پمپ مواد ضدعفونی به کمیسیون برگزاری مراسم عاشورا اهدا گردید؛

۸)  برای پوشش مراسم، تیم‌های صحت عامه در محلات از قبل مشخص‌شده مستقر گردید و تمام شفاخانه‌ها به حالت آمادگی فعال قرار گرفتند؛

۹)  تیم آموزشی وزارت صحت، محلات برگزاری مراسم را دواپاشی کردند و هم‌چنان رضاکاران را آموزش دادند؛

۱۰)  پنج تیم سیار بانک خون در کابل ایجاد گردید تا در خدمت کسانی  باشند که علاقمند اهدای خون‌اند؛

۱۱) همچنان در روز عاشورا سرپرست‌وزیر صحت همراه با رییس جمهور کشور از عرضه خدمات صحی در شفاخانه دشت برچی دیدن کرد و همچنان از شهدای حادثه انتحاری در آن شفاخانه یاد بود نمود.

در مجموع می‌توان گفت که وزارت صحت کشور در عرضه خدمات صحی برای مراسم عاشورا خوب درخشید.

در گذشته یکی از مواردی که باعث می‌شد مردم کشور برای درمان به بیرون مراجعه کنند، بی‌اعتمادی مردم به خدمات وزارت صحت بود. من باور دارم اگر درخششی که این وزارت در دوماه اخیر داشته، تداوم یابد، اعتماد مردم به خدمات طبی کشور اعاده و از بیرون‌رفت ثروت جلوگیری خواهد شد. به امید آن روز!

نویسنده

عبدالشهید ثاقب- مشاور وزارت صحت عامه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا