آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثدیدگاه

در پس‌کوچه‌های کابل چه می‌گذرد؟

یکی از معضلات به‌شدت خطرناک در شهرکابل سرقت‌های مسلحانه و راه‌گیری‌ها در کوچه‌ها است که حتی به‌خاطر یک گوشی همراه و یا چند صد افغانی پول، فردی کشته می‌شود.

کابل؛ شهری با جمعیت افزون و پر نفوس، اما واژه «امنیت» در آن کاربردی ندارد و اغلب اوقات مردم این شهر و ولسوالی‌های این ولایت با تنش‌ها، ناامنی و حملات انتحاری و انفجاری مواجه‌اند. در کنار معضلات نا امنی و بی‌عدالتی، آدم‌کشی و چاقوکشی در کوچه پس‌کوچه‌های کابل بیداد می‌کند و روزی نیست که شهروندان شاهد قربانی شدن یک یا چند تن از جوانان نباشد.
متأسفانه یکی از معضلات به‌شدت خطرناک در شهرکابل سرقت‌های مسلحانه و راه‌گیری‌ها در کوچه‌ها است که حتی به‌خاطر یک گوشی همراه و یا چند صد افغانی پول، فردی کشته می‌شود. در حالی که در برخی مواقع نهادهای امنیتی دستاوردهای مهمی در این عرصه داشته‌اند، اما این روند نفرین‌شده همچنان ادامه دارد و از شهروندان پایتخت قربانی می‌گیرد.
عده‌ای از سارقین با استفاده از چاقو و برچه پس از ساعت ۱۰ شب به بعد در کوچه‌های کابل چشم به راه عابران می‌نشینند و پس از این که به مقصود رسیدند، دار و ندار او را سرقت کرده و در صورت مقاومت، با چاقو شکم وی را می‌درند. در کنار آن برخی از سارقین مجهز به سلاح گرم هستند و این موارد کشنده‌تر و خطرناک‌تر از حملات انتحاری و فعالیت‌های تروریستی است.
باید گفت که امروزه برخی از افراد یکی از دلایل افزایش جرایم جنایی در کابل را آمار بلند بیکاری عنوان می‌کنند، ولی باید تذکر داد که این عملکردها و آزار و اذیت مردم برای برخی از جوانان و سارقین به یک فرهنگ تبدیل شده است.
در حال حاضر نیروهای امنیتی خود را مسئول امنيت فيزيکی می‌دانند و بيشتر به تعقيب مجرمين می‌پردازند تا پيشگيری جرم. خواست مردم فرار از امنيت فزيکی است و می‌خواهند مطمئن باشند که نهادهای امنیتی تدابير پيشگيرانه برای جلوگيری از وقوع حادثات امنيتی را در دست اجرا دارد.
در مبارزه با مجرمین نیاز است تا ریشه‌های آن بخشکد و نابود شود و نهادهای امنیتی بیشتر به‌دنبال تدابیر پیشگیرانه برای کاهش جرم باشند تا دیگر مردم افغانستان به‌خصوص شهروندان کابل شاهد قربانی شدن جوانان خود به‌خاطر داشتن پول و موبایل نباشند.
قابل یادآوری است، همان‌طور که در بالا ذکر شد، یکی از عوامل عمده قدرت‌گیری و افزایش جرایم جنایی در شهر کابل، موجودیت سلاح‌های مختلف‌النوع در نزد مجرمین است. ابزاری که برای خالی کردن جیب شهروندان به‌کار می‌رود و یا به‌وسیله آن سرقت خانه‌های مردم انجام می‌شود. در چنین شرایطی نیاز است که نهادهای امنیتی تدابیر سنجیده‌ای را تدوین و تهیه کنند و شهروندان نیز در همکاری با این نهادها در کاهش و نابودی جرایم جنایی سهم فعال اجرا نمایند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا