آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

اجماع ملی زنان:

دستاوردهای زنان در روند صلح معامله نشود

اجماع ملی زنان برای صلح، با اشتراک ۳۵۰۰ زن از سراسر کشور در کابل برگزار شده و با صدور قطع‌نامه‌ای به پایان رسید.

اجماع ملی زنان برای صلح، با اشتراک ۳۵۰۰ زن از سراسر کشور در کابل برگزار شده و با صدور قطع‌نامه‌ای به پایان رسید.
زهره یوسف، مشاور رولا غنی که روز جمعه در یک کنفرانس خبری، نتایج این نشست را بیان می‌کرد گفت: مفکوره حضور زنان در مذاکرات صلح، ماه‌ها پیش از دفتر بانوی اول به وجود آمد و پس از آن وزارت امور زنان، شورای عالی صلح و شبکه زنان و جامعه مدنی، با آن یکجا شدند و به ولایات نیز گسترش یافت.
او گفت هزاران زن در ۳۴ ولایت در شش ماه گذشته با راه‌اندازی نشست‌ها و گردهمایی‌ها نظریات‌شان را در سه مورد عمده این که صلح چیست، عوامل جنگ چه می‌باشد و راه حل‌ آن چگونه دریافت شود، دیدگاه‌های شان را ارائه کرده‌اند.
بانو یوسف افزود: در قطعنامه ۱۵ ماده‌ای اجماع ملی زنان برای صلح که روز پنجشنبه صادر شد، نظریات و خواسته‌های حداقل ۱۵ هزار زن که از زنان سراسر کشور نمایند‌گی می‌کنند گنجانیده شده است.
او تاکید کرد که زنان باید در مذاکرات صلح صدای خود را داشته باشند و زنان اکنون در مقطعی قرار دارند که دیگر هیچکس نمی‌تواند صدای‌شان را خاموش سازد و یا از آنان نمایند‌گی کند.
در همین حال، حسینه صافی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ که در این کنفرانس قطعنامه اجماع ملی زنان افغانستان را برای صلح قرائت می‌کرد گفت: در این قطعنامه از دولت، طالبان و گروه‌های مخالف مسلح خواسته شده است که جنگ را فوراً قطع کنند و آتش‌بس بدون قید و شرط اعلان نمایند.
زنان افغانستان در این قطعنامه از حرکت‌های مردمی و اقدامات دولت که در راستای رسیدن به صلح پایدار صورت گرفته است حمایت نموده و بر تداوم سایر حرکت‌های صلح خواهانه مردمی تا رسیدن به صلح دایمی در افغانستان تأکید کرده‌اند.
زنان در این قطعنامه ضمن استقبال از هرنوع پیشرفت در پروسه صلح، بر مذاکرات بین‌الافغانی به رهبری حکومت و مالکیت مردم افغانستان اعم از زن و مرد تأکید نموده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا