آخرین اخبارادبیاتافغانستانفرهنگ و دانش

دفتر سیاسی عطامحمد نور رونمایی کرد: شکوه و پهنه زبان پارسی

کتاب وزین و ارزشمند «شکوه و پهنه زبان پارسی» اثر علام محمد محمدی از سوی دفتر سیاسی عطامحمد نور در کابل چاپ و رونمایی شد. این اثر در گستره تاریخ حوزه تمدنی و جغرافیایی فارسی نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری دید، در همایش رونمایی این اثر ادبی- فرهنگی، عطامحمد نور رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی با ارسال پیامی تاکید کرد که زبان پارسی‌ دری، به حیث زبان علم و دین، دارای پیشینه‌ کهن و افتخارآمیز است. جغرافیای وسیعی در گذر زمان، از شبه قاره هند تا آسیای میانه و تا بخش‌هایی از خاورمیانه و شرق اروپا گسترش داشته و زبان علم و محاوره مردمان بی‌شماری بوده که مفاخر نامدار علمی و ادبی در بستر این حوزه بزرگ زبانی و تمدنی را در دامن خود پرورش داده است.
در بخشی از پیام آقای نور به این مناسبت آمده که زبان پارسی زبان حوزه علم و فرهنگ و دانایی و مدارا و مسالمت در حوزه تمدنی ما بوده است.
آقای نور: حوزه زبان پارسی‌ دری، حوزه علم و فرهنگ و دانایی و عرفان و تدیّن و مدارا و مسالمت است. هم خدمات بزرگ بشری را در این حوزه شاهد بوده‌ایم و هم شاهد تاخت و تاز و قید و بست‌ها برضد این زبان کهن بوده‌ایم. این زبان مختص به یک کشور خاص و قابل تقسیم و انفکاک نیست و نام‌های دری و تاجیکی و فارسی نمی‌تواند کلیت واحد این زبان پویا را شقه و شکسته بسازد.
رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی در بخشی دیگر از پیامش ابراز امیدواری کرده که در زمینه زندگینامه بزرگان ادب فارسی پژوهشگران بیشتر بپردازند.
او نوشته: من امیدوارم که پژوهشگران کشور عزیز ما، بیشتر از گذشته به زندگینامه بزرگان حوزه ادب و هنر و علم و عرفان این سرزمین و خدمات برازنده آنان در راستای ترویج علم و اندیشه‌های انسانی و عرفانی و تمدنی و فرهنگی آنان در سطح جهان بپردازند و معرّف افتخارات و مفاخر کهن سرزمین مان باشند و بنده انشاءالله حامی شان خواهم بود.
آقای نور در مورد زبان‌های دیگر رایج در کشور نیز افزوده که باید در آن حوزه‌ها به ویژه در مورد زبان پشتو و ازبیکی کار صورت بگیرد.
در همین حال، غلام محمد محمدی پژوهش‌گر و نویسنده این کتاب گفت که در بیست سال، اسناد تاریخی و مرتبط به زبان فارسی دری را برای نوشتن این کتاب جمع آوری کرده‌ است.
در این مراسم سایر سخنرانان ابعاد مختلف کتاب را مورد بر رسی قرار داده، از آن به عنوان یک اثر ارزشمند یاد کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا