آخرین اخباراسلایدشوتحلیل

دفتر قطر، طالبان و پروژه داعش!

بسته‌شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر بی‌ربط با انتقال و گسترش داعش به شمال و غرب کشور، صدور آن به کشورهای آسیای میانه و ایران و ادامه جنگ در افغانستان نیست.



در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رییس‎جمهور غنی و دونالد ترامپ در دیداری که داشته‎اند، آقای ترامپ از غنی خواسته است که با بسته‌شدن دفتر قطر در دوحه موافقت کند.
گمانه‎زنی‎هایی وجود دارد که رییس‌جمهور امریکا به خاطر رضایت خاطر شاهِ عربستان سعودی موضوع بسته شدن دفتر طالبان را در قطر با رییس‎جمهور افغانستان مطرح ساخته است.‌ هرچند مطرح شدن این درخواست می‎تواند برای خوشنودی عربستان سعودی که رابطه‎اش را به دلیل آنچه حمایت قطر از تروریزم خوانده شده قطع کرده است باشد، ولی لایه‎های پنهان دیگری نیز در این درخواست نهفته است که باید موشکافی شده و پرسش درخور یابد.
غرب و شماری از کشورهای عربی به شمول عربستان سعودی از سوی برخی از کشورها متهم به حمایت از گروه تکفیری داعش هستند و در داخل افغانستان هم شماری از حلقات خاص در رده‎های بالای حکومتی به دست داشتن در رشد و گسترش این گروه، انتقال آن به شمال کشور و صدور آن به آسیای میانه متهم می‎باشند.
طالبان هرچند در حال جنگ با نیروهای امنیتی کشور قرار دارند، ولی به عنوان یک گروه جنگجوی محلی ادعای خلافت بر جهان را ندارند و خواهان تطبیق « خوانش یا تفسیر» خودشان از مذهب، تنها در افغانستان‎اند.
این گروه به عنوان یک پوتانشیل بالفعل در برابر نفوذ داعش در افغانستان عمل کرده و مانع از گسترش آن در نقاط ناامن کشور شده است.
اکنون که تمرکز کلی قدرت‎های حامی گروه تروریستی داعش روی گسترش آن در شرق ایران و حیاط خلوت روسیه است، طالبان سد راه تعریف شده و تلاش برای نابودی کامل یا ادغام کلی آن‎ها در زیر چتر داعش جریان دارد.
به نظر می‎رسد که کوشش برای تنگ کردن عرصه بر جنگجویان طالب تنها در بسته شدن دفتر آن‌ها در دوحه خلاصه نشود و در آینده نزدیک شاهد فشارهای بیشتر بر این گروه خواهیم بود.
دفتر قطر یگانه آدرس رسمی طالبان است که از طریق آن می‎توان با آنها تماس برقرار کرده و روند صلح را ادامه داد، ولی با بسته شدن آن تمام آدرس‎های آنها از بین رفته و زمینه برای نابودی طیف‎های میانه‎رو تر و ادغام جریان‎های تندرو تر آن گروه با داعش فراهم خواهد شد.
پس بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر بی ربط با انتقال و گسترش داعش به شمال و غرب کشور، صدور آن به کشورهای آسیای میانه و ایران و ادامه جنگ در افغانستان نیست.
ظاهر شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا