آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

دیبورا لاینز: باید دولت فراگیر و متشکل از همه اقوام در افغانستان شکل بگیرد

خبرگزاری دید: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان در نشست ویژه شورای امنیت درباره افغانستان گفت که احترام به حقوق بشر در صدر خواست‌های ما از طا-لبان قرار دارد. او افزوده، امیدواریم بتوانیم طا-لبان را متقاعد سازیم که دولت فراگیر ایجاد کنند؛ دولتی که همه اقوام افغانستان در آن حضور داشته باشند.


دیبورا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد چهارشنبه‌شب(۶دلو) در نشست ویژه شورای امنیت در مورد افغانستان گفت که دولت طا-لبان می‌خواهد با استفاده از گسترش ترس و وحشت جامعه افغانستان را کنترول کند. ما شاهد هستیم که خیلی‌ها ناپدید و کشته می‌شوند. بازداشت‌های طا-لبان از مجرای سازوکار قانونی انجام نمی‌شود.
نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان بیان کرد که تنها یک گفت‌وگوی گسترده درباره آشتی ملی می‌تواند جامعه متنوع افغانستان را به سوی ثبات ببرد.
دیبورا لاینز افزود: در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون افغانستانی از کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای پیشبرد زندگی روزمره‌شان بهره‌مند هستند. خشکسالی‌ها از سال ۲۰۲۰ به اینسو فقر در این کشور را بیشتر ساخته است.
وی ابراز کرد که اوضاعی که در افغانستان جاری است غیر قابل تحمل است. ما خواهان آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان و از میان برداشتن تحریم‌های وضع شده بر این کشور هستیم. ما با شرایط فوق‌العاده اضطراری در افغانستان روبرو هستیم.
نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان خاطرنشان کرد که طا-لبان چگونه می‌تواند تعهد خود را برای حکومت شفاف نشان دهد؟ حالا وقت آن است که طا-لبان گفت‌وگوهایی برای آشتی ملی انجام دهد. گفت‌وگوهای آشتی ملی باید توسط تمام مردم افغانستان چه در داخل و چه در خارج از کشور شکل بگیرد.
خانم لاینز گفت که نکته مهم دیگر، مسئله آموزش و پرورش دختران است. خیلی از کشورها اعلام کرده‌اند که آماده‌اند معاش معلمان افغانستان را بپردازند، اما باید ببینیم که آیا طا-لبان به قول خود در مورد باز شدن مکاتب عمل می‌کنند یا خیر.
او بار دیگر تاکید کرد که احترام به حقوق بشر در صدر خواست‌های ما از طا-لبان قرار دارد. طا-لبان باید حقوق بشر را رعایت کند. امیدواریم بتوانیم طا-لبان را متقاعد سازیم که دولت فراگیر ایجاد کند. دولتی که همه اقوام افغانستان در آن حضور داشته باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا