آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

دیدار رهبران روسیه و هند؛ افغانستان یکی از محورهای گفت‌وگو بود

خبرگزاری دید: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سفر به دهلی نو با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند دیدار کرد. محور این دیدار تسلیحات و انرژی خوانده شده است. پوتین هند را «قدرت بزرگ» و «متحد امین» خوانده است.

به نقل از یورونیوز، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را در این سفر که رسانه‌ها از جهات مختلف مهم ارزیابی کرده‌اند وزرای امور خارجه و دفاع این کشور همراهی می‌کنند.
ولادیمیر پوتین در نخستین سخنان خود پس از ورود به دهلی‌نو از هند به عنوان یک «قدرت بزرگ» و یک «متحد مطمئن» یاد کرد.
وی پیش از دیدار با نارندرا مودی به خبرنگاران گفت: «ما هند را به عنوان یک قدرت بزرگ، یک ملت دوست و یک متحد امین» می‌دانیم.
هدف از سفر آقای پوتین تقویت روابط و گسترش سطح همکاری‌ها در زمینه نظامی و انرژی با هند، کشوری که متحد وهم‌پیمان نزدیک ایالات متحده امریکا به شمار می‌رود، عنوان شده است.
امضای قراردادهای مهم تسلیحاتی بر سر معامله سامانه‌ موشک‌های پدافندی اس۴۰۰ از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در جریان نشست سران دو کشور خواهد بود.
این در حالی‌ست که واشنگتن به دهلی‌نو هشدار داده که از خرید موشک‌های زمین به هوای روسی و دیگر تجهیزات نظامی این کشور خودداری کند.
به رغم آنکه روسیه و هند از دهه‌های گذشته تا کنون روابط خوب و بسیار نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند اما هر یک از این دو کشور متحدانی دارند که تعامل با آن‌ها برای طرف دیگر نگران کننده و مایه نگرانی است.
روابط روسیه با چین و نیز با پاکستان که به تازگی گرم‌تر هم شده به انضمام فرصت‌‌های تازه‌ای که بواسطه تشکیل یک محور هماهنگ میان اسلام‌آباد با مسکو، تهران و پکن بر سر تحولات افغانستان ایجاد شده دهلی‌نو را نگران کرده است.
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بخشی از گفت‌وگوهای پوتین و مودی حول محور افغانستان و تحولات این کشور پس از حاکمیت طا-لبان خواهد بود؛ زیرا دهلی ضمن ابراز نگرانی از تقویت نفوذ پاکستان در افغانستان به شدت خواهان بازیافتن منافع از دست رفته خود در این کشور است.
از سوی دیگر مسکو نگران از تقویت همکاری‌ها میان دهلی نو و واشنگتن در پی آن است که هند را از درگیر شدن در بازی آغاز شده توسط مقامات امریکایی برای مقابله با قدرت گرفتن بیشتر چین در منطقه و جهان بر حذر دارد.
ایالات متحده به تازگی در تلاشی دیگر برای مقابله با قدرت‌ گفتن پکن گفت‌وگوهای امنیتی را با هند، جاپان و استرالیا آغاز کرده که نگرانی‌هایی را در مسکو و پکن برانگیخته است.
هند در دوران جنگ سرد اما به اتحاد جماهیر شوروی سابق نزدیک بود و این رابطه که همچنان نیز ادامه داد از سوی دهلی‌نو به عنوان یک «مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز» توصیف می‌شود.
نارندرا مودی، نخست وزیر هند ماه سپتمبر گذشته در جریان یک نشست مجازی با اشاره به این رابطه تاریخی خطاب به ولادیمیر پوتین گفته بود که «دوستی میان هند و روسیه درگذر زمان آزمون خود را پس داده است».
این دومین سفر خارجی ولادیمیر پوتین پس از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در جهان است که با توجه به عدم حضور وی در اجلاس‌های مهمی چون گروه بیست و یا کوپ۲۶ و نیز به تعویق افتادن سفر برنامه‌ریزی شده وی به پکن، بر اهمیت آن دلالت دارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا