آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

دیدبان حقوق بشر از بدرفتاری نظامیان ترکیه با پناهجویان افغان ابراز نگرانی کرد

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر از رفتار بی‌رحمانه و ضرب‌و‌شتم شدید پناهجویان افغانستانی در مرز ایران – ترکیه از سوی سربازان ارتش ترکیه خبر داده و از این موضوع ابراز نگرانی شدید کرده‌ است.


این نهاد در گزارشی نوشته ‌است که مقامات ترکیه پناهجویان افغان را که از مرز ایران به این کشور وارد می‌شوند با نقض قوانین بین‌المللی، به زور بازمی‌گردانند و نظامیان ارتش ترکیه آن‌ها را مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌دهند.
بر بنیاد این گزارش، شش شهروند افغانستان که پنج نفر از آن‌ها بازگردانده شده‌اند به دیدبان حقوق بشر گفته‌اند که ارتش ترکیه آن‌ها و همسفران‌شان را به حدی مورد ضرب‌و‌شتم قرار داد که استخوان‌های‌شان شکست و گروه‌هایی ۵۰ تا ۳۰۰ نفری آن‌ها را که در تلاش برای فرار از ناامنی کشور خود بودند، به طور دسته جمعی اخراج کرد و در این روند برخی اعضای خانواده‌ها از هم جدا شدند.
طبق این گزارش، این افغان‌ها کسانی هستند که اندکی قبل یا بعد از سقوط افغانستان به دست طا-لبان از این کشور گریخته‌اند و با گذشتن از پاکستان و ایران، خود را به مرز ترکیه رسانده‌اند.
دیدبان حقوق بشر از ۲۵ سپتامبر تا ۱۱ اکتوبر، از راه دور با شش افغان مصاحبه کرده که یکی از آن‌ها در اولین تلاش خود با موفقیت در ترکیه ماند و یکی دیگر به ایران بازگردانده شد، چهار نفر دیگر هم گفتند که سربازان ترکیه آن‌ها را تا سه بار مجبور به بازگشت کردند تا بالاخره توانستند در ترکیه بمانند.
دو نفر دیگر گفتند که نیروهای ترکیه دارایی‌های آن‌ها و تمام اعضای گروهی که با آن‌ها اخراج شدند را از بین بردند. یک زن گفت: «هنگامی که ما را دستگیر کردند، گوشی‌ها، پول، غذا و هر چیز دیگری را که حمل می‌کردیم مصادره کردند و همه وسایل ما را در آتش سوزاندند».
یکی از مردان گفت که آن‌ها افراد گروهی که وی جزو آن بود را تا لباس زیر عریان کردند و لباس‌ها و همه وسایل آن‌ها را سوزاندند و سپس آنان را به زور بازگرداندند.
یک مرد دیگر گفت که سربازان ترکیه با قنداق اسلحه آنان را مورد ضرب‌و‌شتم قرار می‌دهند و دست و پاهای چندین مرد از گروه او بر اثر ضرب و شتم شکسته‌ است.
بلقیس ویل پژوهشگر ارشد بحران و درگیری در دیدبان حقوق بشر در این باره گفته ‌است: «مقامات ترکیه تلاش افغان‌ها برای فرار به منظور حفظ امنیت و حق پناهجویی آن‌ها را نادیده می‌گیرند. سربازان ترکیه همچنین بی‌رحمانه با افغان‌ها رفتار می‌کنند و آن‌ها را به طور غیرقانونی برمی‌گردانند».
در گزارش این نهاد حقوق بشری همچنین آمده که قرار است آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با رجب طیب اردوغان دیدار کند و دولت ترکیه را مجبور به توقف اخراج اجباری پناهجویان سازد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا