آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

دیدبان حقوق بشر: طالبان خانه‌های مردم را به اتهام همکاری با دولت غارت کرده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر طی اعلامیه‌ای گفته است که جنگجویان گروه طالبان خانه‌های مردم را به اتهام همکاری با دولت غارت کرده و آتش زده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دید: سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که جنگجویان گروه طالبان خانه‌های شمار زیادی از غیرنظامیان را به اتهام همکاری با حکومت افغانستان آتش ‌زده‌ و اموال ‌آن‌ها را غارت کرده‌اند که این کار طالبان یک جنایت جنگی محسوب می‌شود.
این سازمان روز چهارشنبه (۱۶ سرطان) در اعلامیه‌ای گفته‌ است که اعضای طالبان در اوایل ماه جاری خورشیدی اموال باشندگان منطقه باغ شرکت را در ولایت کندز به اتهام همکاری با حکومت افغانستان غارت کرده و خانه‌های آن‌ها را به آتش کشیدند.
پاتریشیا گاسم مسئول بخش آسیا در دید‌بان حقوق بشر گفته‌ است که جنگجویان طالبان، باشندگان منطقه باغ شرکت کندز را از این منطقه بیرون کرده و اموال آن‌ها را غارت کرده‌اند.
مسئول بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر افزوده ‌است که رهبران طالبان، صلاحیت این را دارند تا جلو بدرفتاری‌های جنگجویان این گروه را با غیر نظامیان بگیرند، اما به گفته او رهبران طالبان تمایلی به این کار نشان نداده‌اند.
بر اساس اعلامیه دید‌بان حقوق بشر، زمانی که جنگجویان طالبان حدود دو هفته پیش، وارد باغ شرکت شدند با بلندگوها از باشندگان این منطقه خواستند تا در ظرف دو ساعت خانه‌های‌شان را ترک کرده و از باغ شرکت خارج شوند.
به گفته دید‌بان حقوق بشر، حدود ۴۰۰ خانواده پس از تهدید طالبان مجبور شدند تا با ترک خانه‌های‌شان به تالقان؛ مرکز ولایت تخار و فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان بروند.
دید‌بان حقوق بشر گفته‌ است که حمله بر غیر نظامیان، غارت اموال و به آتش‌کشیدن خانه‌های آنان مغایر قوانین بین‌المللی بشردوستانه بوده و حملات عمدی بر غیر نظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود.
دیدبان حقوق بشر گفته که یافته‌های این سازمان در مورد بدرفتاری طالبان بر اساس صحبت تیلفونی با باشندگان باغ شرکت تهیه شده ‌است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا