آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

دیده‌بان حقوق بشر نظام قضایی کشور را در رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان ناتوان خواند

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که عدم پاسخگویی دولت افغانستان در قبال خشونت علیه زنان و دختران، پیشرفت در حمایت از حقوق زنان را تضعیف کرده است.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز پنجشنبه(۱۴ اسد) در گزارشی می‌گوید که عدم پاسخگویی دولت افغانستان و خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، وضعیت این کشور، به ویژه حقوق زنان را در ابهام قرار داده است.
دیده‌بان حقوق بشر دریافته است که اجرای محدود قانون حذف خشونت علیه زنان بسیاری از زنان و دختران را در مسیر حفاظت و عدالت قرار نمی‌دهد.
پاتریشیا گاسمن رییس بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: دونرهای بین‌المللی باید تعهد خود را برای حفاظت از زنان افغانستان که بین عدم اقدام دولت و گسترش کنترول طالبان گیر کرده‌اند، تقویت کنند.
وی افزود که دولت باید با قدرت از اجرا و تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان پشتیبانی کند، چنانچه این روند آهسته پیش می‌رود و تغییر اساسی به میان نیامده است.
در گزارش این سازمان آمده است: از لحظه‌ای که یک زن یا دختر افغان تصمیم می‌گیرد تحت قانون منع خشونت علیه زنان شکایت کند، با مقاومت روبرو می‌شود. در بسیاری از موارد مربوط به خشونت از طرف یکی از اعضای مرد خانواده – اغلب شوهر – پولیس زنان را از تشکیل پرونده منع می‌کند و او را تحت فشار قرار می‌دهد تا به خانه برود و آشتی کند. حتی اگر زنی موفق به تشکیل پرونده شود، فشارهای بستگان اغلب او را مجبور به پس گرفتن آن می‌کند.
خانم گاسمن بیان داشت: برای شرکای بین‌المللی افغانستان بسیار مهم است که به حمایت مالی و سیاسی قابل توجه خود از حفظ اصلاحات قانونی ادامه دهند که از حمایت زنان در معرض خشونت در داخل و خارج از خانه اطمینان حاصل می‌کند.
گفتنی است که این گزارش بر اساس ۶۱ مصاحبه از زنان و دختران که جنایتی را گزارش داده، دادستان‌ها، قاضی‌ها، وکلا، ارایه‌دهندگان کمک‌های حقوقی و گروه‌های حمایتی تهیه شده است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا