آخرین اخباراجتماعافغانستان

راه های برون‌رفت از ناامیدی

ناامیدی احساس نا خوشایندی است که طی آن فرد علاقه‌اش را نسبت به رویدادها و فعالیت‌های زندگی روزمره از دست می‌دهد. فردی که احساس ناامیدی می‌کند، نمی‌تواند از لحظه‌های زندگی‌اش لذت ببرد و اغلب اوقات احساس نارضایتی، ناتوانی و غمگینی دارد. احساس ناامیدی باعث می‌شود که فرد نسبت به آینده خود دید منفی پیدا کرده و نسبت به آینده و مسائل زندگی‌اش بی‌تفاوت عمل کند. ناامیدی علاوه بر خود فرد بر زندگی اطرافیان و خانواده نیز تاثیر منفی می‌گذارد. براساس تحقیقاتی که انجام شده، فرایند ناامیدی باعث آسیب رساندن به سلامت روان و جسم افراد می‌شود. در نتیجه لازم است تا راهکارهایی را برای مقابله با ناامیدی به کار بگیرید و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

راه‌های مقابله با ناامیدی
برای مقابله با ناامیدی، بهترین روش تشخیص و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای حل مسئله است. تلاش برای حل مشکل به این معنی است که فرد به این درک رسیده که ناامیدی فایده‌ای برایش نداشته و وضعیتش را بهتر نکرده است، بنابراین به دنبال کشف منبع و منشأ احساس ناامیدی می‌رود.
در این مرحله گاهی‌اوقات احساس می‌کند که شرایط آن‌قدرها هم سخت و ناامید کننده نیست. زیرا فردی که احساس ناامیدی می‌کند خیلی از واقعیت‌ها را نمی‌بیند و حتی به کوچک‌ترین راه‌ها نیز توجهی نمی‌کند. افراد همیشه باید به یاد داشته باشند که همه‌چیز در زندگی موقتی و گذرا است پس نباید خیلی زندگی را سخت گرفت، بهتر است از باقیمانده آنچه دارند لذت ببرند.
نکات کلیدی برای مقابله با ناامیدی:
مهم‌ترین عامل در مقابله با ناامیدی این است که فرد خود را تغییر دهد و به هدف‌های خود در زندگی‌اش فکر کند و برای رسیدن به این اهداف، تلاش و پشتکار خود را از دست ندهد. برای بهتر شدن لازم است که فرد به اهداف خود توجه بیشتری داشته باشد و با افراد موفق بیشتر مشورت کند و همواره از داشته‌هایش لذت ببرد و شکرگزار آن‌ها باشد. هیچ‌گاه نباید اجازه دهید تا افکار منفی به ذهنتان خطور کند، چرا که این کار باعث خواهد شد تا اعتماد به نفستان را از دست بدهید و ناامید و غمگین بمانید و دائماً خود را مورد سرزنش قرار دهید. بنابراین فرد می‌تواند با اراده قوی و دوراندیشی به پیروزی برسد و خواسته‌هایش را عملی کند.
مقابله با ناامیدی از نظر روانشناسان:
از نظر روانشناسان افرادی که در زندگی خود دچار ظلم و ستم شده‌اند معمولا خود را سرزنش می‌کنند، این کار باعث شکل‌گیری احساسات منفی در آن‌ها می‌شود و کم‌کم از خود ناامید خواهند شد و امیدشان را به زندگی از دست می‌دهند و نسبت به خود شروع به برچسب‌زنی بد می‌کنند. این برچسب‌زنی‌های بد به مرور زمان باعث می‌شود که فرد در زندگی‌اش احساس ناتوانی کند.
برای جلوگیری از این احساس بد فرد باید هرگونه موفقیتی را که داشته، یادداشت کند تا در صورتی که احساس ناتوانی و ناامیدی کرد آن‌ها را به‌ یاد بیاورد. این کار باعث می‌شود تا اعتماد به نفسش افزایش یابد و دید خوبی نسبت به خود و زندگی‌اش داشته باشد. برای ساختن یک زندگی سالم کلیک کنید.
خودباوری‌ کم یکی از دلایل مهم در ناامیدی:
فردی که دچار خودباوری‌ کم است با تظاهر کردن سعی دارد تا چهره واقعی‌اش را از دید همه مخفی نگه دارد. او احساس می‌کند که برای دیگران ارزشی ندارد و یا این که اصلاً کسی به او علاقه ندارد و همیشه احساس ناتوانی و درماندگی می‌کند. اینگونه افراد از اینکه شکست بخورند می‌ترسند و در نتیجه دست به هیچ کاری نمی‌زنند. افرادی که خودباوری کم دارند و ناامید هستند همیشه نگرانند که مورد انتقاد دیگران قرار بگیرند و بیش از حد به این انتقادات اهمیت می‌دهند. همچنین دیگران به آسانی می‌توانند آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهند.
اینگونه افراد در زندگی زود ناامید می‌شوند، همیشه دلمرده و افسرده به نظر می‌رسند و دائماً بهانه جویی می‌کنند و احساس نارضایتی نسبت به خودشان و زندگی‌شان دارند. برای مقابله با ناامیدی اکنون وقت آن رسیده که گام‌های کوچک بردارید و تک‌تک راه‌ها را مشخص کنید. از شکست‌ها هراسی به دل راه ندهید، با افراد موفق معاشرت داشته باشید و خستگی‌ها را تحمل کنید. در آخر اینکه به توانایی‌ها و استعدادهای خودتان ایمان داشته باشید و از آن‌ها برای به انجام رساندن کار های تان استفاده کنید.
سوالات متداول
تاثیر ناامیدی بر سلامت روان چیست؟

ناامیدی می‌تواند مشکلات بسیار زیادی روی سلامت روان افراد به وجود بیاورد. افسردگی، خودکشی، استرس و اضطراب، اختلال در خوردن و اعتیاد به مواد مخدر از مشکلاتی است که ناامیدی باعث به وجود آمدن شان خواهد شد. ناامیدی همچنین در زندگی زناشویی فرد تاثیر می‌گذارد و حتی گاهی اوقات باعث از هم پاشیدن زندگی زناشویی فرد می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از اینکه فرد آسیب ببیند، دست از ناامیدی بکشد وبا اراده قوی و پشتکار برای موفقیت در زندگی ‌خود تلاش کند.
تاثیر ناامیدی بر سلامت جسم چیست؟
تحقیقات نشان داده که ناامیدی باعث استرس و اضطراب زیاد در افراد می‌شود. همین استرس و اضطراب زیاد باعث خواهد شد که جسم آسیب بیشتری ببیند و باعث بوجود آمدن بیماری‌هایی مثل مشکلات معده، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، احساس خستگی شدید، چاقی و کاهش سیستم ایمنی بدن ‌شود.

نویسنده

نیلوفر مستعد

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا