آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

رایزنی رحمت‌الله نبیل با عطامحمد نور؛ بلخ آدرس مقتدر سیاسی است

جدا از مسئله انتخابات و تاثیری که آدرس بلخ بر شمال کشور دارد، این نشانی در روند صلح، امنیت شمال و سیاست اقتصادی کشور نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد، به عنوان مرکز منظومه تحولات آن خطه عمل می‌کند و نمی‌توان دامنه گرانش آن را نادیده گرفت.

رحمت‌الله نبیل نامزد تیم انتخاباتی امنیت و عدالت روز گذشته به مزارشریف مرکز ولایت بلخ رفته و با عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در باب وضعیت سیاسی، امنیتی، روند صلح و شفافیت در انتخابات آتی ریاست جمهوری رایزنی کرد.
گمان می‌رود این دیدار و سفر آقای نبیل به ولایت بلخ، در محور جلب اعتماد همراهی آقای نور به تکت انتخاباتی امنیت و عدالت بوده، ولی هنوز نتیجه آن همگانی نشده است. نتیجه آن هرچه باشد، نخست خبر از داغ‌تر شدن جو انتخاباتی کشور می‌دهد و درگام بعدی حاکی از این است که به رغم تلاش‌های مکرر مرکز و سناریوهای متعدد برای تضعیف جایگاه و پایگاه بلخ در معادلات سیاسی کشور در سطح ملی، این ولایت همچنان یک آدرس تاثیرگذار سیاسی است، نه یک ولایت در چارچوب تقسیمات اداری کشور.
جدا از مسئله انتخابات و تاثیری که آدرس بلخ بر شمال کشور دارد، این نشانی در روند صلح، امنیت شمال و سیاست اقتصادی کشور نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد، به عنوان مرکز منظومه تحولات آن خطه عمل می‌کند و نمی‌توان دامنه گرانش آن را نادیده گرفت.


اگر بلخ را در شمال داشته باشیم، در واقع شمال را داریم و اگر بلخ از دست رفت، باید از خیر شمال بگذریم.
تیم انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل دارای داعیه روشنفکری-ارزشی است و این برخاسته از حضور کادرها و صاحب‌نظران در هردو بخش است. عطامحمد نور نیز در گذشته و در زمانی که مسئولیت ولایت بلخ را داشت، این داعیه را تمثیل کرد. در زمان ولایت آقای نور، ولایت بلخ و شهرمزارشریف نقطه تلاقی ارزش‌های مذهبی-جهادی و افکار روشنفکری بود. در این برهه زمانی هیچ تصادمی میان این دو جریان متضاد پیش نیامد و فضایی بود که برای هردو طیف زمینه زیستن را مساعد می‌کرد.


از این طرف، به نظر می‌رسد تیم آقای نبیل و چهره‌هایی که در کنار او جمع هستند، نیز به دنبال ایجاد چنین فضایی در سطح کشور است و اگر آقای نور بتواند با این تیم کار کند، در واقع از اختلاط آنان نیرویی شکل می‌گیرد که هم می‌تواند رای شمال را جارو کند و هم در فرایند گفت‌وگوهای صلح، امنیت و شفافیت در انتخابات آدرسی استوار باشد.
بدون شک تیم آقای نبیل می‌داند که بلخ اهمیت خاص راهبردی دارد و تلاش نیز می‌کند که این آدرس را با خود داشته باشد. پس می‌توان چنین اندیشید که سفر آقای نبیل به بلخ و دیدار و رایزنی با عطامحمد نور در جهت توحید فکر و راه با این نشانی بوده و نتایج آن احتمالاً به زودی از سوی این تیم رسانه‌ای خواهد شد.
در کنار این، از چند روز گذشته بزرگان لوی قندهار دیدارهایی با آقای نور داشته و این داعیه را بلند کرده‌اند که هر طرف و جهت سیاسی را که او پیمود، همراهش خواهند بود. این داعیه البته در عکس آن نیز مصداق دارد و بلخ نیز چنین موضوعی را مطرح کرده است. اینک دیده می‌شود که اتحاد لوی قندهار با بلخ به عنوان دو قطب سیاسی و تاثیر گذار کشور روی نتیجه انتخابات، روند صلح، امنیت سراسری و وزنه‌های سیاسی اثر گذاشته و تیم‌های انتخاباتی را وادار به تلاش برای ایجاد رابطه با این دو آدرس همسو خواهد نمود.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا