آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

رهایی ۳۵ زندانی مسترد شده از ایران در هرات

۳۵ زندانی از میان ۶۰۹ زندانی که در اوایل ماه حمل از سوی ایران به افغانستان مسترد شده بودند، آزاد شد.


به گزارش خبرگزاری دید، ۳۵ زندانی مسترد شده از جانب ایران، روز دوشنبه(۳۰حمل) پس از بررسی پرونده‌های شان، براساس قوانین افغانستان، مدت حبس سپری شده‌ این زندانیان کافی دانسته شده و از بند آزاد شدند.
مقام‌های محلی در هرات می‌گویند که این روند ادامه دارد و قرار است به پرونده سایر زندانیان تبادله شده با کشور ایران، رسید‌گی ‌شود و براساس قوانین کشور در مدت حبس آنان تعدیل صورت می‌گیرد.
محمد شریف فانی رییس دادگاه استیناف هرات به رسانه‌ها می‌گوید بیش‌تر این زندانیان به جرایم انتقال مواد مخدر در کشور ایران زندانی بودند که براساس تفاهم‌نامه دو کشور، تبادله شدند که ۲۲ مرد و ۱۳ زن شامل افراد رها شده از بند می‌شوند.
نصیراحمد بهیر سرپرست ریاست دادستانی استیناف هرات، می‌گوید که از مجموع ۶۰۹ زندانی تبادله شده ۳۶۰ پرونده آن به دادگاه هرات فرستاده شده و شماری پس از بررسی مدت حبس‌شان از بند رها شده‌اند. او تأکید می‌کند در مرحله نخست به ۴۰ پرونده رسید‌گی شده که ۳۵ تن از آنان از بند رها شده‌اند و سایر آنان باید مدت حبس شان را بکشند.
براساس تفاهم‌نامه سال ۱۳۹۶ که با ایران امضا شد، دو کشور به استرداد زندانیان به کشورشان به توافق رسیده‌اند و تا کنون ۶۰۹ تن از زندانیان از کشور ایران به افغانستان منتقل شده‌ و قرار است در آینده براساس همین تفاهم‌نامه حدود پنج‌هزار زندانی به افغانستان منتقل شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا