آخرین اخباراسلایدشوایرانجهانخبر های مهمسیاست

قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست « تروریزم» از سوی امریکا و واکنش تند ایران

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا روز گذشته رسماً سپاه پاسداران ایران را در در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام امریکا با واکنش تند ایران مواجه شده و مقامات ایرانی گفته‌اند که مقابله به مثل خواهند کرد.

دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده امریکا روز گذشته رسماً سپاه پاسداران ایران را در در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام امریکا با واکنش تند ایران مواجه شده و مقامات ایرانی گفته‌اند که مقابله به مثل خواهند کرد.
به نقل از بی بی سی، قرار است ظرف یک هفته آینده، جزئیات تحریم‌های ناشی از قرار گرفتن سپاه به عنوان یک سازمان «تروریستی» اعلام شود.
این تصمیم را دولت امریکا یک روز پیش از «روز پاسداران» اعلام کرده است.
آقای ترامپ در بیانیه خود گفت این تصمیم با هدایت وزارت خارجه امریکا بوده و «این واقعیت را به رسمیت شناخته که ایران نه فقط دولتی حامی تروریزم است بلکه سپاه پاسدران فعالانه در تامین بودجه آن نقش دارد و از تروریزم به‌عنوان ابزاری دولتی استفاده می‌کند.»
در این بیانیه، رییس جمهور امریکا سپاه پاسداران را «ابزار اصلی دولت ایران برای هدایت و به‌کارگیری فعالیت‌های تروریستی خود در دنیا» دانسته است.
این اولین بار است که امریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.
رسانه‌های امریکا پیشتر گزارش داده بودند که پنتاگون (فرماندهی وزارت دفاع) و سیا (سازمان اطلاعات مرکزی) مخالف این تصمیم دولت امریکا بودند و در خصوص عملیات نیروهای ایرانی علیه امریکا هشدار داده بودند.
به فاصله کوتاهی پس از آن که امریکا سپاه را در فهرست تروریستی قرار داد، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دولت ایالات متحده را«حامی تروریسم» ونیروهایش را درغرب آسیا «گروه تروریستی» معرفی کرد.
واکنش مقام‌های ایران
در نخستین واکنش پس از اعلام این خبر، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد کرد شورای عالی امنیت ملی ایران، نیروهای نظامی امریکا را در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» در فهرست گروه‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیشنهادش به حسن روحانی به قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه استناد کرده است.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داد که شواری عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به تحریم سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «رژیم ایالات متحده را دولت حامی تروریزم و فرماندهی مرکزی امریکا موسوم به سنتکام و تمامی نیروهای وابسته به آن را گروه تروریستی می‌داند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا