آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

روایت ویرانی؛ تصویر طالبانی از افغانستان!

گروه طالبان ممکن است با تصرف چند منطقه و حتی چند ولسوالی برای چند روز روایت فتح خود را سر دهد و خود را فاتح بپندارد اما فتحی که بر ویرانه و ویرانگری و کشتار و استبداد استوار باشد، هیچگاه تداوم ندارد

انفجار ساختمان ولسوالی اناردره ولایت فراه توسط گروه طالبان تنها یک نمونه بسیار کوچک است. روایت طالبان از هر چیز روایت کشتار و ویرانی است؛ ویرانی زیربناها، ویرانی اقتصاد و دارایی‌های عامه، ویرانی آثار تاریخی و باستانی، ویرانی فکر، فرهنگ و تمدن کشور. مگر در این ۲۷ سال از گروه طالبان چیزی غیر از ویرانی و کشتار شنیده و دیده‌ایم تا اکنون با ویرانی یک ساختمان، متوجه ماهیت ویرانگرانه این گروه شویم؟
روایت طالبان روایت جنگ، مهاجرت، آوارگی و کوچ اجباری است. در هر منطقه ای که این گروه مسلط شده است، سیلی از مهاجرت و کوچ اجباری آغاز شده و صدها و بلکه هزاران خانواده از ترس و وحشت این گروه، خانه و کاشانه خود را ترک گفته‌اند.
روایت امارت طالبانی روایت انحصار، استبداد و تک صدایی است. در اندیشه طالبان، آزادی بیان، آزادی رسانه، مدارا، رواداری و کثرت گرایی پذیرفتنی نیست. یا باید در بیعت و اطاعت آنان باشی و یا مطرود و مغضوب و مهدورالدم!
در روایت طالبان شهروندان حق تعیین سرنوشت و آزادی رأی و اراده ندارند. به جای شهروند باید طالب و امیر طالب تصمیم بگیرد. در تفکر طالبانی انتخابات و به کار بردن عقل و حق انتخاب و اختیار مغایر شریعت است، در حالی که این شریعت خداوندی است که به انسان و عقل و خرد او احترام قایل است و انسان را مختار و آزاد می‌داند و عقل را از نعمت‌های بزرگ خداوند برای انسان می‌شمارد.
اما در مقابل، این روایت جمهوریت است که برای شهروندان از آبادانی و سازندگی، از آموزش و دانش، از فکر و فرهنگ سخن می‌گوید. در سایه جمهوریت است که می‌توان ارزش آزادی بیان، آزادی رسانه، جامعه کثرت گرا و متنوع و چند صدایی را درک کرد. در سایه جمهوریت است که همه شهروندان از حق تعیین سرنوشت و حق رأی و انتخاب برخوردار هستند.
گروه طالبان ممکن است با تصرف چند منطقه و حتی چند ولسوالی برای چند روز روایت فتح خود را سر دهد و خود را فاتح بپندارد اما فتحی که بر ویرانه و ویرانگری و کشتار و استبداد استوار باشد، هیچگاه تداوم ندارد. زیرا به گفته فلاسفه: القسر لایدوم.
نیروهای دفاعی و امنیتی ما و مردمان مغرور و سربلند افغانستان و هسته‌های خیزش و مقاومت مردمی با برافراشتن پرچم زیبا و سه رنگ جمهوریت، این پیروزی‌های موقت را به کام لشکریان جهل و تحجر تلخ خواهند ساخت.
امروز برای همه دنیا و به همه مردم افغانستان در عمل ثابت و روشن شده است که جمهوریت برای تحقق صلح عادلانه و پایدار تمام کوشش خود را به طور صادقانه به کار بسته است و این راه را همچنان ادامه می‌دهد. دنیا اکنون می‌داند که مانع اصلی برقراری صلح در افغانستان گروه طالبان است. چون به طور واضح روایت طالبان، روایت جنگ و تشدید خشونت است. زیرا تهداب این گروه بر جنگ و انحصار و و حذف دیگران گذاشته شده و ماهیت این گروه ماهیت ضد صلح است. اما باید بدانیم و یقین داشته باشیم که سرانجام، روایت صلح بر روایت جنگ و روایت سازندگی و آبادانی بر روایت ویرانگری و بیدادگری پیروز خواهد شد!

نویسنده

سرور دانش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا