آخرین اخباراجتماعافغانستانحقوق بشر

روز جهانی کودک؛ یک‌ونیم میلیون کودک در افغانستان معتاد است

همزمان با روز جهانی کودک، وزارت کار و امور اجتماعی کشور اعلام کرده است که از میان شش میلیون کودک در معرض خطر یک‌ونیم میلیون آن به مواد مخدر معتاد است.


به گزارش خبرگزاری دید، غلام‌حیدر جیلانی معین امور اجتماعی وزارت کار و امور اجتماعی امروز سه‌شنبه (۱۱ جوزا) در مراسم تجلیل از روز کودک در کابل گفت که این تعداد کودکان شامل کودکان یتیم، بی‌سرپرست، قربانی جنگ، معتاد به مواد مخدر، کودکان در حال انتقال از یک ولایت به ولایت دیگر و یا از یک ولسوالی به ولسوالی دیگر، کودکان برگشت داده شده از خارج، کودکان دارای عقب‌ماندگی ذهنی، کودکان دارای معلولیت و… می‌شوند.
آقای جیلانی همچنین گفت که حدود یک میلیون کودک در افغانستان به مواد مخدر معتادند. او افزود که براساس آمار اداره حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از هر ده کودک در افغانستان، هفت کودک با خشونت مواجه است. ۴۸ درصد کودکان زیر سن ازدواج می‌کنند. او با استناد به آمار کمیسیون حقوق بشر، گفت که ۸۰ درصد از کودکان در افغانستان مجبور به ازدواج می‌شوند.
معین وزارت کار و امور اجتماعی در جریان صحبت‌هایش گفت که در حال حاضر ۷۷ درصد کودکان در افغانستان لت‌وکوب می‌شوند. به‌ گفته‌ آقای جیلانی، ۶۶ درصد کودکان رشد فزیکی نکرده و ۳۶ درصد کودکان نیز دچار سوءتغذی هستند.
جیلانی افزود که ۱۹۶ هزار کودک دارای معلولیت‌اند و از هر سه کودک روی جاده نیز، یکی آن گدا است.

با این حال، او گفت که وزارت کار و امور اجتماعی بیش از ۲۰ سند ملی و بین‌المللی در مورد حقوق کودکان را تطبیق می‌کند و برنامه‌هایی را برای حمایت از کودکان در معرض خطر روی‌داست دارد.
به‌ گفته‌ او، هم‌ اکنون شبکه‌ محافظت از کودکان در ۲۰۰ ولسوالی فعالیت می‌کند و در ولایت‌های کابل، بامیان، بلخ و ننگرهار نیز مراکز حمایت از کودکان ایجاد شده است.
او گفت که افغانستان کشوری درگیر در جنگ است و از یک طرف کودکان در معرض خطر جمع‌آوری می‌شوند و از طرف دیگر، شمار زیادی از کودکان در نتیجه‌ جنگ مهاجر و در معرض آسیب قرار می‌گیرند.
معین وزارت کار و امور اجتماعی بر همکاری مردم و نهادهای بین‌المللی با این وزارت تأکید کرد و گفت که حکومت افغانستان به‌ ویژه وزارت کار و امور اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند به چالش‌های کودکان رسیدگی کند.
آمارهای وزارت کار و امور اجتماعی نشان می‌دهد که در ۴۹۰ پرورشگاه برای ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک خدمات ارائه می‌شود. از این میان، بیش از ۱۰ هزار یتیم در ۶۸ پرورشگاه دولتی و خصوصی بسر می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا