آخرین اخبارافغانستانسیاستفرهنگ عامه

عطامحمد نور:

روز ملی زبان اوزبیکی گرامی باد/ زبان ستیزی روند ملت سازی را آسیب می‌زند

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی با نشر پیامی در پیوند به روز ملی زبان ازبیکی این روز را به تمام گویندگان زبان ازبیکی مبارک باد گفته و آرزو نموده که روزی در تمام سطوح به شمول آموزش بهره مند شوند.
به گزارش خبرگزاری دید، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی امروز سه‌شنبه(۲۹ میزان) در پیامی روز ملی زبان ازبیکی را شادباش گفته است.


آقای نور نوشته: این روز را به تمام مردم افغانستان به ویژه به گویندگان گرامی زبان اوزبیکی صمیمانه شادباش گفته، آرزو دارم تمام گویندگان این زبان شیرین بتوانند از حق استفاده از زبان مادری شان در تمام سطوح بشمول آموزش، بهره مند شوند.
رییس اجرایی جمعیت اسلامی تاکید کرده که ترک‌تبارها نیز مانند سایر اقوام افغانستان با پیشینه پربار تاریخی – فرهنگی، صدها شخصیت نامدار‌ عرصه‌ فرهنگ، هنر و سیاست چون امیر الکلام امیر علی شیرنوایی دارند که در رشد زبان اوزبیکی نقش ارزشمندی داشته اند.
به گفته آقای نور، در‌ کنار آنکه زبان وسیله افهام و تفهیم شناخته میشود، با تاسف در سال‌های اخیر در افغانستان به ابزار سیاسی نیز مبدل شده است که رویکرد زبان ستیزی در بسیاری از نهاد ها به یک روش متداول در حال شکل گرفتن است که این رویکرد شوم آسیب‌های فراوانی دارد و موانع بسیاری را فرا راه ملت سازی قرار می‌دهد.
عطامحمد نور در این پیام تصریح نموده که «افغانستان امروز بیش از هرچیز نیاز به تقویت هم‌گرایی و وحدت اقوام و زبان‌ها دارد و رشد هر زبان هیچ خطری برای زبان دیگری نیست. احساس خطر از‌ رشد زبان یک برداشت نادرست و توهمی بیش نبوده، هرگونه مانع تراشی در برابر رشد زبان‌ها نه تنها به رشد زبان دیگری کمک نمی کند که حساسیت و عقده‌های فراوانی را به همراه دارد».
رییس اجرایی جمعیت اسلامی در اخیر پیام افزوده: یکبار دیگر فرا رسیدن روز ملی زبان اوزبیکی را به ترک‌تبارها و مردم شریف اوزبیک مبارکباد گفته، آرزو دارم روزی فرا برسد که اقوام و گویندگان زبان‌های ملی و رایج کشور مانند گذشته در کنار هم زندگی باهمی بدون تبعیض را داشته و شاهد حضور اندیشه های زشتی نباشیم که زبان‌های بومی این سرزمین را در ردیف زبان‌های خارجی حساب کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا