آخرین اخبارآسیای میانهجهانسیاست

روسیه به امریکا در مورد استقرار پایگاه نظامی در آسیای میانه هشدار داد

برخی منابع روس گفته‌اند که مسکو در باره استقرار پایگاه نظامی امریکا در آسیای میانه پس از خروج از افغانستان شدیداً هشدار داده است.


به نقل از یورونیوز، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با مجله «مژدونارودنایا ژیزن» که متن آن روز سه‌شنبه (۲۲ سرطان) منتشر شد، گفت که مسکو این پیام هشدار را ماه گذشته در جریان دیدار ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور با جو بایدن رییس جمهور امریکا، به واشنگتن منتقل کرده است.
این هشدار در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته ارتش امریكا اعلام کرد ۹۰ درصد نیروها و تجهیزات ارتش خود را از افغانستان خارج کرده است. بایدن گفت که مأموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در تاریخ ۳۱ اگست به پایان می‌رسد.
ریابکوف گفت: «تأکید می‌کنم که انتقال مجدد حضور نظامی دایمی امریکا به کشورهای همسایه افغانستان پذیرفتنی نیست. ما مستقیماً و آشکارا به امریکایی‌ها گفته‌ایم که این امر باعث تغییر بسیاری از امور خواهد شد و نه تنها در برداشت ما از آنچه در آن منطقه مهم اتفاق می‌افتد، بلکه در روابط ما با ایالات متحده نیز تأثیر خواهد گذاشت».
وی افزود که روسیه این هشدار را به کشورهای آسیای میانه نیز داده است.
ریابکوف در این مصاحبه همچنین گفت: «ما به آن‌ها برای چنین اقداماتی هشدار دادیم و همچنین با متحدان‌مان در آسیای میانه، همسایگان و دوستان و همچنین سایر کشورهای منطقه که مستقیماً تحت تأثیر (این سیاست) قرار خواهند گرفت، در این زمینه صحبت کردیم».
روز دوشنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان همگی اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند و هرگونه حضور نیروهای خارجی در سرزمین‌های آنها باید به تایید اعضای این پیمان برسد. وی افزود هیچ یک از این کشورها تاکنون چنین موضوعی را مطرح نکرده‌اند.
تاجیکستان و قرقیزستان هر دو میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند. یک پایگاه نظامی امریکا نیز که در قرقیزستان بود و امریکا از آنجا عملیات نظامی خود در افغانستان را پشتیبانی می‌کرد، اما دولت بیشکک این پایگاه را در سال ۲۰۱۴ تعطیل کرد.
ازبیکستان هم که میزبان یک پایگاه امریکایی بود در سال ۲۰۰۵ در میانه تنش با واشنگتن، دستور بستن آن را صادر کرد.
گفته می‌شود که دولت بایدن ازبیکستان و تاجیکستان را که با افغانستان و همچنین قزاقستان هم‌مرز هستند، به عنوان مناطق احتمالی برای نظارت و واکنش سریع به مشکلات احتمالی امنیتی که ممکن است به دنبال خروج ارتش امریكا از افغانستان رخ دهد، در نظر گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا