آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

روسیه و آسیای میانه خواستار آغاز مذاکرات سازنده میان‌افغانی شدند

وزرای امور خارجه پنج کشور آسیای مرکزی و روسیه خواستار مذاکرات سازنده بین دولت افغانستان و گروه طالبان شدند.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه روسیه به تازگی در بیانیه‌ای گفته است که وزرای امور خارجه پنج کشور آسیای میانه (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان) و روسیه در اعلامیه مشترک خواستار مذاکرات سازنده بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان شدند.
در بیانیه آمده است: ما به مذاکرات سازنده بین کابل و طالبان با هدف پیش‌نویس رویکردهای هماهنگ جهت توقف جنگ طولانی و توسعه افغانستان به عنوان یک کشور صلح آمیز، مستقل و با حاکمیت امیدواریم.
وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و روسیه با استقبال از تلاش‌ها برای صلح در افغانستان، نسبت به اوضاع فعلی افغانستان و تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و طالبان، به‌ ویژه در شمال افغانستان ابراز نگرانی کردند.
بیانیه افزود: در عین حال، وزرا بر این باورند که با توجه به این واقعیت جدید جئوپلیتیک، لازم است به دنبال راه هایی برای تثبیت اوضاع نظامی – سیاسی و برقراری صلح در جمهوری اسلامی افغانستان باشیم.
بیانیه مشترک در ادامه از تمام طرف‌های درگیر در افغانستان خواست از اقدامات بی‌ثبات‌کننده به منظور ایجاد زمینه برای صلح خودداری کنند.
وزرای خارجه کشورهای آسیای میانه و روسیه حملات تروریستی را در افغانستان به شدت محکوم کردند.
این کشورها همچنین نسبت به قاچاق مواد مخدر و تجارت غیرقانونی اسلحه در افغانستان ابراز نگرانی کردند و آن‌ را منبع اصلی ظهور گروه‌های تروریستی دانسته و از مقامات افغانستان خواستند برای مقابله با تهدیدات تلاش کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا