آخرین اخبارجهانسیاست

روسیه و امریکا پیمان محدودیت کلاهک‌های هسته‌ای را برای پنج سال تمدید کردند

جدیداً روسیه و امریکا پیمانی را که بر مبنای آن کلاهک‌های هسته‌ای دو کشور محدود می‌شود، برای پنجال دیگر تمدید کردند. این پیمان گسترش تسلیحات هسته‌ای از جمله تولید موشک‌های قاره پیما را از سوی امریکا و روسیه محدود می‌کند.

به نقل از بی بی سی، روسیه و امریکا اخیراً پیمان محدود کردن کلاهک‌های هسته‌ای را برای پنج سال دیگر تمدید کردند.
پیمان قبلی که استارت نام داشت تاریخ انقضایش تا نیمه فبروری جاری بود اما اکنون کاخ‌سفید و کرملین به توافق رسید‌ه‌اند که دست کم برای ۵ سال دیگر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای مسلح شده خود را از ۱۵۵۰ کلاهک بیشتر نبرند.
آنتونی بلینکلن وزیرخارجه جدید امریکا گفته، تمدید این پیمان «جهان را امن‌تر» خواهد کرد.
دونالد ترامپ با تمدید این قرارداد مخالف بود و معتقد بود امریکا را در برابر روسیه تضعیف می‌کند و چین هم به آن علت که هیچ پیمانی در این زمینه با امریکا یا روسیه ندارد، از محدودیت‌های مسکو و واشنگتن بهره می‌برد.
دولت جدید امریکا هم که تنها دو هفته از استقرار آن می‌گذرد جلوگیری از منقضی شدن این پیمان را یکی از اولویت‌های خود قرار داده بود و از آنجا که عملاً زمانی برای گفت‌وگوی مجدد بر سر پیمانی جدید وجود نداشت، دو طرف توافق کردند که فعلا این پیمان را برای ۵ سال دیگر تمدید کنند.
پیمان استارت که اکنون با نام «نیو استارات» تمدید شده، آخرین توافق برجا مانده میان دو قدرت اول هسته‌ای جهان است. آن طور که تخمین زده می‌شود هم اکنون روسیه ۶۵۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و امریکا ۶۱۸۵ کلاهک.
وزارت خارجه روسیه هم روز چهارشنبه، سوم فبروری، با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید تمدید این پیمان تصریح کرد که پس از امضای متن پیمان میان دو طرف در مسکو و با حضور مقام‌های سفارت امریکا، این پیمان از همین امروز معتبر خواهد بود و متن آن بدون هیچ تغییر و دقیقاً مطابق پیمان قبلی برای ۵ سال تمدید خواهد شد.
این پیمان که در سال ۲۰۱۰ میان امریکا و روسیه امضاء شد دو طرف را متعهد می‌کند که مجموع کلاهک‌های هسته‌ای دوربرد خود را به ۱۵۵۰ کلاهک محدود کنند.
دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹، امریکا را رسماً از یک توافق هسته‌ای دیگر با روسیه خارج کرد. بنا به آن توافق -آی‌ان‌اف- دو کشور متعهد شده بودند که موشک‌های با برد بین پنجصد تا پنج‌هزار و پنجصد کیلومتر خود را محدود کنند.
بعد از آنکه امریکا از «آی‌ان‌اف» خارج شد، پیمان «استارت نو» تنها پیمان موجود میان دو کشور بود که سلاح‌های هسته‌ای را محدود می‌کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا