آخرین اخبارافغانستانسیاست

وزارت دفاع:

روند خروج نیروهای خارجی آغاز شده است

سرپرست وزارت دفاع ملی اعلام کرده است که هیچ تغییری در زمانبندی خروج نیروهای خارجی نیامده و خروج نیروهای خارجی از کشور عملاً آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری دید، محمدیاسین ضیا رییس ستاد ارتش و سرپرست وزارت دفاع ملی تأیید می‌کند که روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان به‌گونه‌ عملی آغاز شده است.
آقای ضیا که امروز شنبه ( ۱۱ ثور) در یک نشست خبری با مسئولان ارشد نهادهای امنیتی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که هیچ تغییری در زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی به میان نیامده و این نیروها پایگاه‌های‌شان را یکی پس از دیگری تخلیه می‌کنند.
آقای ضیا گفت که هم‌اکنون کار روی مسایل لوجستیکی جریان دارد و در حال تسلیم‌گیری پایگاه‌هایی‌اند که از سوی نیروهای خارجی تخلیه می‌شود.
او افزود که امکان دارد نیروهای خارجی فردا یک‌شنبه پایگاه شورابک را در هلمند تخلیه کنند.
امریکا و گروه طالبان در توافقنامه صلح که میان شان امضا شده بود بر خروج نیروهای خارجی به تاریخ اول ماه می توافق کرده بودند. به تازگی جو بایدن رییس جمهور امریکا گفته که نیروهای خارجی بعد از چند ماه تاخیر در ۱۱ سپتمبر افغانستان را ترک خواهند کرد.
سرپرست وزارت دفاع گفت که نیروهای خارجی پس از ترک پایگاه‌های‌شان در بگرام که یکی از مراکز عمده‌ ‌شان است، جمع و سپس به مقصد کشورهای‌شان افغانستان را ترک می‌کنند.
آقای ضیا همچنان در بخشی از صحبت‌هایش گفت نیروهای امنیتی کشور توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند و هیچ گونه نگرانیی از خروج نظامیان خارجی وجود ندارد.
این درحالی است که روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ناتو گزارش کرده بود که روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شده است.
براساس توافق‌نامه‌ دوحه، نیروهای خارجی باید تا امروز (اول می) افغانستان را ترک می‌کردند، اما طبق برنامه‌ امریکا و ناتو، خروج این نیروها با چند ماه تأخیر، در ۱۱ سپتمبر تکمیل خواهد شد.
طالبان در باره تأخیر در خروج نیروهای خارجی به امریکا هشدار داده و گفته است که این تاخیر سرپیچی از توافقنامه دوحه است و بعد از اول می دست ما در برابر نیروهای خارجی باز و مسئولیت آن به دوش امریکا است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا