آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

روند صلح، نماینده ویژه قطر چرا به کابل آمد؟

آنچه به سفر نماینده ویژه قطر به افغانستان در این موقع معنا می‌بخشد، تلاش و اقداماتی است که از جانب تهران آغاز شده و تاکنون موفقیت‌هایی نیز در پی داشته است

در حالی که مذاکرات میان‌افغانی در دوحه قطر به بن‌بست خورده است و هیچ نوع تحرک و جنبشی در دو طرف دیده نمی‌شود، روند خروج نیروهای خارجی از کشور در حال تکمیل شدن است و جنگ شدید در شمال کشور بیداد می‌کند، سفر فرستاده ویژه قطر به افغانستان قابل تامل و بررسی است.
مطلق بن ماجد القحطانی فرستاده ویژه وزارت خارجه قطر برای افغانستان در کابل با رییس جمهور اشرف غنی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، رور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه و گلبدین حکمتیار دیدار کرده و احتمال می‌رود که با برخی مقامات از جمله حمدالله محب مشاور امنیت ملی و دیگر رهبران سیاسی نیز دیدارهایی داشته باشد.
در همین حین، گروه طالبان اعلام کرد که تا یک ماه دیگر طرح صلح خود را به جانب دولت افغانستان تحویل می‌دهد و گفت‌وگوهای صلح نیز تسریع می‌شود، از جانب دیگر، همزمان با سفر فرستاده ویژه وزارت خارجه قطر به افغانستان، نشست میان‌افغانی به میزبانی تهران میان هیئتی از جانب افغانستان و طالبان برگزار شد و هردو هیئت نیز در اعلامیه پایان نشست بر ادامه چنین دیدارها تاکید کردند.
اما اکنون پرسش این است که در این وضعیت چرا فرستاده قطر به افغانستان آمده و هدفش از دیدار با مقامات و سیاسیون افغانستان چیست، به نظر می‌رسد قطر از این جهت نگرانی دارد که با ادامه بن‌بست مذاکرات و همچنان افزایش جنگ در افغانستان مذاکرات دوحه کاملاً فرو پاشد و این روند در جایی دیگر یا آدرسی کاملاً متفاوت با آنچه که قطر و برخی شرکایش می‌خواهد اتفاق افتد. آنچه به سفر نماینده ویژه قطر به افغانستان در این موقع معنا می‌بخشد، تلاش و اقداماتی است که از جانب تهران آغاز شده و تاکنون موفقیت‌هایی نیز در پی داشته است، از این جهت، فرستاده قطر به کابل آمده تا بتواند هرچه زودتر مذاکرات دوحه را سرعت ببخشد.
یک احتمال دیگر این است که فرستاده ویژه قطر به کابل آمده تا مقامات حکومت افغانستان را مجاب بسازد که انعطاف بیشتر در مذاکرات نشان بدهند، با آن که حکومت به اندازه کافی با رهایی زندانیان طالبان و در حالت دفاعی قرار دادن قوای مسلح انعطاف نشان داده و بیش از این، در حالی که طالبان به تهاجم ادامه می‌دهند مقرون به صرفه نخواهد بود.
از سوی دیگر، رییس ارتش پاکستان به قطر رفته است، جنرال باجوا چندی قبل به کابل آمده و با رییس جمهور غنی پشت درهای بسته ملاقات داشت. احتمال می‌دهم که سفر فرستاده ویژه قطر به کابل خیلی هم بی‌ربط به سفر رییس ارتش پاکستان به دوحه نیست.
سفر فرستاده ویژه قطر در افغانستان اهمیت خاصی دارد، ولی اکنون چنین پنداشته می‌شود که تهران گوی سبقت را از دوحه ربوده و آینده مذاکرات میان‌افغانی به احتمال خیلی زیاد به وزارت خارجه ایران پیوند خورده است.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا