آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

روند صلح؛ تلاش رهبران شیعه و سنی هزاره‌ برای هماهنگی

جلسه بزرگ هماهنگی با میزبانی سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، برای هماهنگی هزاره‌های شیعه و سنی در روند صلح با حضور رهبران شاخه‌های مختلف حزب وحدت و شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری دید، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهور روز جمعه(۱۹جدی) میزبان رهبران شاخه‌های مختلف حزب وحدت، شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت و برخی شخصیت‌های سیاسی هزاره بود. گفته شده که این نشست به منظور هماهنگی بیشتر در روند صلح برگزار شده است.


محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت، استاد محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم، سیماسمر رییس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر، اسدالله سعادتی معاون شورای عالی مصالحه ملی، عباس ابراهیم‌زاده نایب ولسی جرگه و رییس حزب وحدت نوین، غلام سخی پارسایی رییس شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت افغانستان و برخی شخصیت‌های دیگر در این نشست حضور داشتند.
سرور دانش معاون رییس جمهور با اشاره به مذاکرات صلح با گروه طالبان گفت که امروز در شرایط حساس و دشواری قرار داریم که نیازمند همدلی، همبستگی و اتحاد همه مردم افغانستان است.
معاون رییس جمهور گفت که همه ما از روند صلح، هیئت مذاکره کننده دولت جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوریت نظام، قانون اساسی و حقوق اساسی شهروندان حمایت می‌کنیم.


وی افزود، همانگونه که جنگ دشواری‌های خود را دارد، صلح نیز دشواری‌ها و نگرانی‌هایی را به همراه دارد؛ مخصوصاً صلح با گروهی که ۲۷ سال است با همه مردم افغانستان در همه ولایات کشور در جنگ بوده و هم اکنون نیز بر تشدید خشونت‌ها ادامه می‌دهد.
وی افزود که امروز مردم افغانستان یک صدا از صلح عادلانه حمایت می‌کنند، اما ضرورت است که از لحاظ فکری و سیاسی در راستای رسیدن به صلح عادلانه تلاش صورت گیرد.
معاون رییس جمهور گفت که اهل فکر و اندیشه باید مسایل فکری، فقهی، حقوقی و سیاسی و ضرورت صلح سازی، حل منازعه و دولت سازی را تحلیل و ارزیابی کنند و پیشنهادات علمی خود را ارائه کنند.


وی افزود که همچنین ضرورت است که احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی فعالیت‌های خود را فشرده سازند و هماهنگ و منسجم و در یک جبهه وسیع ملی صلح و عدالت، در راستای تامین صلح عادلانه و پایدار و حفظ ارزش‌های حقوق بشری و حقوق اساسی شهروندان فعالیت کنند.
محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در سخنان خود بر وحدت و همبستگی مردم افغانستان تاکید کرد و گفت که ما باید از مطرح کردن خواست‌ها و مطالبات خود در روند صلح شرم نکنیم و باید با جدیت خواست‌ها و مطالبات خود را مطرح و از آن دفاع کنیم.
وی افزود که متاسفانه گروه طالبان هنوز نگاه حذفی دارد و ما باید از حالا آماده باشیم که در جریان مذاکرات صلح حقوق برابر شهروندی و هویت همه مردم افغانستان به رسمیت شناخته شود.


محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز در این مجلس سخنرانی کرد و بر ضرورت تامین صلح و پایان دادن به جنگ کنونی تاکید نمود.
وی اما تاکید کرد که صلح نباید به معنی برگشت به گذشته باشد و چنین صلحی نه برای مردم افغانستان قابل قبول است و نه برای کشورهای منطقه و جهان.
او همچنین تاکید کرد که آن چه طالبان به عنوان نظام سیاسی پیشنهاد می کنند برای نسل امروز قابل پذیرش نیست و آن ها نیز واقعیت های امروز افغانستان را درک کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا