آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلمنطقه

روند صلح؛ رقابت‌های هند و پاکستان در افغانستان

هند و پاکستان اهداف مشترک دوجانبه را در افغانستان دنبال می‌کنند و برای دستیابی به اهداف مربوطه به شدت از ابزارهای مختلف بهره می‌گیرند. پاکستان از گروه‌های شبه‌نظامی، از جمله طالبان افغانستانی به عنوان گروه‌های نیابتی راهبردی استفاده می‌کند در حالی که هند روی نفوذ قدرت نرم خود در میان مردم افغانستان متمرکز است

پراهمیت‌ترین رقابت منطقه‌ای برای نفوذ در افغانستان، رقابت هند و پاکستان است. رهبران هند تلاش می‌کنند افغانستان را به عنوان شریک طبیعی و سد قابل‌اعتماد در برابر شبه نظامیان اسلامی، از جمله گروه‌های تحت حمایت پاکستان بار آورد، در حالی که اسلام‌آباد به دنبال مقابله با آنچه که رابطه و همبستگی هند و افغانستان برای محاصره و تضعیف پاکستان می‌داند، است.
این مطلب به بررسی منافع و راهبردهای دو کشور در افغانستان در چارچوب مذاکرات صلح و تحولات در کشمیر می‌پردازد.
هند و پاکستان اهداف مشترک دوجانبه را در افغانستان دنبال می‌کنند و برای دستیابی به اهداف مربوطه به شدت از ابزارهای مختلف بهره می‌گیرند. پاکستان از گروه‌های شبه‌نظامی، از جمله طالبان افغانستانی به عنوان گروه‌های نیابتی راهبردی استفاده می‌کند در حالی که هند روی نفوذ قدرت نرم خود در میان مردم افغانستان متمرکز است.
هند و پاکستان اهداف و توانایی‌های یک دیگر را از عینک‌های متضاد مشاهده می‌کنند. با این وجود، پاکستان فعالیت‌های هند را در افغانستان به شدت بزرگ‌نمایی کرده و بد می‌پندارد.
پاکستان بازیگر منطقه‌ای است که به دلیل حمایت از شورشیان طالب بیشترین تأثیر و نفوذ را در افغانستان دارد، گرچه روابط پاکستان و طالبان پر از تنش است. هند بر این باور است که حمایت از نظام کنونی افغانستان بیشتر به نفع منافعش است؛ سیاستی که با فقدان گزینه‌های قابل قبول رو به رو است. بعید است دهلی‌نو بتواند قدرت نظامی لازم برای ایجاد شرایط مطلوب در کابل به دست آورد، چه برسد به اینکه نیرویی اعزام کند.
پاکستان ممکن است هند را به خاطر تصمیمش در مورد قلمرو مورد مناقشه کشمیر، در افغانستان تنبیه کند. در صورت که ایالات متحده تصمیم به خروج ناگهانی از افغانستان بدون یک توافق‌نامه صلح وسیع بر اساس گفت‌وگوهای میان‌افغانی بگیرد، انگیزه‌های اسلام‌آباد برای تشدید جنگ نیابتی علیه حضور هند در افغانستان به شدت افزایش می‌یابد.
اقدامات اعتماد‌سازی که توسط همکاری‌های اقتصادی و شفافیت ایجاد می‌شود، احتمالاً به بهبود روابط بین هند و پاکستان منجر نمی‌شود. با این حال، یک حل و فصل فراگیر در افغانستان باید دست‌کم دورنمای خشونت بین هند و پاکستان را در این کشور کاهش دهد، گرچه ابزارهای پاکستان برای انجام خشونت‌های نیابتی علیه هند احتمالاً ادامه خواهد یافت.

نویسنده

زاکاری کنستانتینو

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا