آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

روند صلح؛ سازمان امنیت و همکاری اروپا از موضع دولت افغانستان حمایت کرد

خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه کشور خبر داد که سازمان امنیت و همکاری اروپا و اعضای دایمی و شرکای آسیایی این نهاد حمایتش را از حل صلح‌آمیز منازعه افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دهه پسین اعلام کرد.


طی نشستی که به همکاری سفارت افغانستان در ویانا برگزار شده بود، اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا ضمن بررسی وضعیت امنیتی افغانستان و پیامدهای منطقه‌‌ای آن، حمایتش را از حل صلح‌آمیز منازعهٔ افغانستان و حفظ دستاوردهای دو دههٔ پسین اعلام نمود.
به نقل از برنامه وزارت خارجه، «میرویس ناب معین سیاسی وزارت امور خارجه همچون سخنران اصلی، پیرامون افزایش خشونت‌های غیرقابل وصف طالبان و ارتکاب جرایم جنگی و جنایات ضدبشری از سوی این گروه و تبعات گستردهٔ بشری آن صحبت نمود».


بر اساس خبرنامه، معین سیاسی وزارت خارجه افزوده که طالبان خلاف تعهدات شان، با گروه‌های تروریستی ارتباط خود را قطع نکرده و در تبانی با هراس افکنان منطقه‌ای و بین‌المللی به کشتار مردم، تخریب زیربناهای افغانستان و نقض گسترده حقوق زنان و شهروندان ادامه می‌دهند.
در بخشی از خبرنامه آمده: معین سیاسی تأکید کرد طالبان و گروه‌های تروریستی همپیمان‌شان با گسترش تندروی خشونت‌آمیز نه‌تنها برای افغانستان بل برای همه منطقه و جهان تهدید بزرگ به‌شمار می‌روند.
آقای ناب در مورد نادیده‌انگاشتن فعالیت‌های تروریستی و تخریبی طالبان و تبعات امنیتی آن از سوی پاکستان اظهار تأسف نموده افزود که انتظار ما این است که اعمال تخریبی طالبان نکوهش شده و این گروه اجازهٔ هیچ‌گونه حضور غیرقانونی را در قلمرو سایر کشور ها نداشته باشد.


در بخشی دیگر از خبرنامه گفته شده که خانم هلگا شمید سکرتر جنرال سازمان امنیت و همکاری اروپا از حمایت آن سازمان از افغانستان و پروسهٔ صلح تأکید نموده، حمایت از حقوق زنان را یکی از موضوعات اساسی در روند مذاکرات صلح دانست.
در این برنامه نمایندگان و سفرای کشورهای استرالیا، جاپان، تایلند، ترکیه، اتحادیه اروپا، آلمان، تاجیکستان، کانادا، ایالات متحدهٔ امریکا، انگلستان، ازبیکستان، قزاقستان و فدراسیون روسیه حمایت‌شان را از مردم افغانستان، حفظ دستاوردها و حقوق زنان اعلام نمودند و بر ادامهٔ گفت‌وگوهای صلح، آتش‌بس و قطع فوری خشونت‌ها تأکید نمودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا