آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

روند صلح؛ طالبان باید ناگزیر به مذاکره شود

با استخدام امرالله صالح و اسدالله خالد در وزارت خانه‌های امنیتی دفاع و داخله این باور تقویت یافته است که موقف حکومت کابل در قبال طالبان تندتر و تهاجمی‌تر خواهد شد. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز به تازگی گفته است نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در میدان نبرد حضور قوی خواهند داشت.

در روند صلح حرف اساسی این خواهد بود که گروه طالبان باید ناگزیر به مذاکره شود. گروه طالبان اکنون در حوزه جنگ در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور از موقف برتری برخوردار است. حرف منابع سیاسی این است که گروه طالبان در میدان نبرد نسبت نیروهای امنیتی کشور روحیه بلندتر دارند. این مسئله موجب شده است که گروه طالبان تمایل چندان برای گفت‌وگو به منظور پایان جنگ در افغانستان نداشته باشند. درحال حاضر گروه طالبان در بخش‌های مختلف کشور در جنگ هستند و بسیاری از نقاط کشور زیر تهدید این گروه قرار دارد.
بربنیاد گزارش‌های بین‌المللی و اداره سیگار، بیش از ۵۰ درصد از خاک کشور در کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارد. انتظار می‌رود که حکومت افغانستان به حمایت نیروهای ایتلاف تحت رهبری ناتو در میدان نبرد به گروه طالبان ضربه‌های کاری وارد کنند تا این گروه ناگزیر به انجام مذاکر شود.
از دلایلی که طالبان در بحث مذاکره دنبال امتیازات خیلی کلان است، برتری این گروه در میدان جنگ است. تجربه در دو سال اخیر حداقل روشن ساخته است که گروه طالبان به راحتی می‌تواند بسیاری از شهر ها و ولسوالی‌ها را تهدید کند. به طور نمونه از سقوط غزنی به دست این گروه می‌توان یاد کرد.
در سقوط غزنی صد ها تن از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و افراد ملکی کشته و زخمی شدند. در دو سال اخیر بحث مذاکره با طالبان بسیار شدت گرفته است. نشست‌هایی در سطح کشورهای منطقه به هدف توافق با طالبان برگزار می‌شود، ولی تاکنون هیچ کدام از این نشست‌ها و تلاش‌ها نتیجه ملموسی در پی نداشته است. سیاست جنگ حکومت افغانستان و نیروهای ایتلاف سبب شده است تا طالبان به این نتیجه برسند که حکومت افغانستان و حامیان آن در میدان نبرد شکست خورده است.
اظهارات مقامات ارشد امریکایی به نوعی این گمان را تقویت می کند که واشنگتن در برابر این گروه شکست خورده است. چندی پیش وزیر دفاع امریکا گفت ممکن نیست که طالبان را در افغانستان شکست بدهیم و باید از راه‌های مسالمت‌آمیز به نتجیه برسیم.
امریکایی‌ها بار ها به شمول حکومت وحدت ملی، طالبان را به انجام مذاکره دعوت کرده‌اند. اسکات میلر فرمانده ماموریت حمایت قاطع خیلی وقت است که با مخالفان مسلح دولت با ادبیات بسیار نرم صحبت می‌کند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در یک سال پسین پیشنهادات فراوان بی‌سابقه به گروه طالبان داده اما طالبان پاسخ رد داده است.
به تازگی تلاش‌هایی برای انجام مذاکره با طالبان آغاز شده است. امریکایی‌ها بیشتر از هر زمان دیگر برای توافق با طالبان عجله دارد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه کاخ سفید در روند صلح فغانستان تایید کرده است که امریکا برای پایان جنگ در افغانستان عجله دارد.
با این وجود انتظار می‌رود که حکومت افغانستان با حمایت نیروهای ناتو در حوزه نظامی به طالبان ضربه‌های سنگین وارد کنند. هر طور که می‌شود باید طالبان در جنگ جاری عقب نشینی کنند.
با استخدام امرالله صالح و اسدالله خالد در وزارت خانه‌های امنیتی دفاع و داخله این باور تقویت یافته است که موقف حکومت کابل در قبال طالبان تندتر و تهاجمی‌تر خواهد شد. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز به تازگی گفته است نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در میدان نبرد حضور قوی خواهند داشت.
با این همه، این روز ها وزارت داخله و دفاع کشور تاکید می‌کنند که عملیات‌های تهاجمی علیه طالبان آغاز شده است. گفته می‌شود آقای خالد و صالح از چهره‌های ضد طالبانی هستند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا