آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

روند صلح محور دیدار اتمر با وزیران خارجه پاکستان، ازبیکستان و هند در تاجیکستان

وزیر امور خارجه کشور در حاشیه نشست گروه تماس افغانستان در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای با همتایان خود از هند، پاکستان و ازبیکستان در باره روند صلح تبادل نظر کرد.


به گزارش خبرگزاری دید، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجۀ کشور در حاشیۀ چهارمین نشست گروه تماس افغانستان در چارچوب سازمان شانگهای با شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان و اس. جی‌شنکر وزیر خارجه هند پیرامون تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در خصوص موفقیت روند صلح افغانستان، همکاری عملی پاکستان با افغانستان در امر مبارزۀ مشترک علیۀ تروریزم و تأمین صلح و ثبات پایدار در کشور و منطقه و اوضاع سیاسی و امنیتی بحث و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه کشور در دیدار با همتای پاکستانی‌اش با اشاره به آخرین تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای را در کنار حمایت‌ها و همکاری‌های جامعه جهانی با افغانستان در موفقیت روند صلح مهم و با اهمیت خواند.


اتمر، حضور جنگجویان خارجی و شبکه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی را در کنار طالبان در افغانستان تهدید بزرگ به منطقه و جهان خوانده، بر همکاری عملی کشورهای منطقه به‌ویژه پاکستان در خصوص بستن پناه‌گاه‌ها و منابع تمویل طالبان و تشویق این گروه برای از سرگیری مذاکرات معنادار و دریافت راه حل سیاسی در راستای موفقیت روند صلح افغانستان تأکید کرده است.
شاه محمود قریشی بی‌ثباتی افغانستان را بی‌ثباتی منطقه دانسته و از تداوم حمایت‌های کشورش برای یک افغانستان باثبات به وزیر امور خارجه اطمینان داد.
وی با اشاره به اهمیت کاهش خشونت‌ها و استقرار آتش‌بس در افغانستان، تعهد کشورش را برای تلاش در راستای ترغیب طالبان به مذاکره و دریافت راه حل سیاسی، ابراز کرد.
در دیدار با وزیر خارجه هند، حنیف اتمر پیرامون وضعیت سیاسی و امنیتی کشور، نتایج سفر رییس جمهور غنی به امریکا و تداوم حمایت و همکاری‌ها گفت‌وگو کرد.


اتمر با اشاره به تشدید حملات طالبان در تبانی با سایر جنگجویان خارجی و شبکه‌های تروریستی، چیره شدن بر این تهدید مشترک را برای منطقه حیاتی دانست.
وزیر امور خارجه همچنان بر نقش سازنده هند به خصوص در روند صلح افغانستان و حفظ دستاوردهای ٢٠ سال گذشته تاکید کرده است.
وزیر خارجه هند نیز با ابراز نگرانی نسبت به تشدید خشونت‌ها در افغانستان بر ادامه همکاری کشورش در راستای تقویت اجماع منطقه‌ای و دستیابی به راه‌حل سیاسی به حنیف اتمر اطمینان داد.
آقای اتمر در دیدار جداگانه با همتای ازبیکستانی‌اش در باره روی آجندا و آمادگی برای برگزاری نشست آسیای میانه-آسیای جنوبی، اتصال منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها رایزنی کرده است.


دو طرف همچنین در مورد پرداختن به چالش‌های روند صلح و گسترش همکاری‌های عملی در سه محور صلح، امنیت و همکاری‌های اقتصادی گفت‌وگو کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا