آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روند صلح نباید از سوی رییس جمهور به گروگان گرفته شود

رییس جمهور غنی برای تبلیغات انتخاباتی بحث صلح را پیچیده می‌کند. رییس جمهور وقتی می‌گوید پنج سال زمان برای تامین صلح نیاز است دقیقاً این روند را بسیار پیچیده تعریف می‌کند.


از قراین روشن است که بحث روند مصالحه با گروه طالبان به منظور پایان جنگ در انحصار محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور است. رییس جمهور غنی حق ندارد روند صلح را برای مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود استفاده کند یا به گروگان بگیرد. احزاب و نیروهای سیاسی به نیت اشرف غنی برای پایان جنگ شاکی‌اند و می‌گویند رییس جمهور سعی دارد با موضوع صلح برای پنج سال دیگر به قدرت برسد.
رییس جمهور در نشست ژنو، پلان صلح حکومت افغانستان را اعلام کرد و گفت برای دستیابی به صلح پنج سال زمان نیاز است. در این مسئله شکی وجود ندارد که صلح نیاز اساسی افغانستان است، اما بازی انتخاباتی با روند صلح اصلاً به سود ما نیست. رییس جمهور بایستی با این روند ملی، برخورد ملی کند. این روزها مسئله مذاکره و صلح با طالبان یک بار دیگر جدی شده است. تجربه در چند سال اخیر روشن ساخته است که نگاه به صلح یک نگاه فصلی است. ممکن است تلاش فعلی هم بدون کدام نتیجه به پایان برسد. به باور نویسنده، هیچ تضمینی وجود ندارد که تلاش‌های جاری نتیجه بخش باشد. رییس جمهور غنی برای تبلیغات انتخاباتی بحث صلح را پیچیده می‌کند. رییس جمهور وقتی می‌گوید پنج سال زمان برای تامین صلح نیاز است دقیقاً این روند را بسیار پیچیده تعریف می‌کند. به شمول احزاب سیاسی افکار عمومی کشور هم متوجه شده است که رییس جمهور غنی می‌خواهد از روند صلح برای رسیدن به قدرت کار بگیرد. جنگ جاری خیلی طول کشید. بدون شک که مردم از این جنگ به تنگ آمده و هر روز قربانی می‌دهند. ریاست جمهوری نباید با چنین خواستی بازی کند. سوء استفاده از صلح به معنای بازی با مردم است. برعکس رییس جمهور غنی، به نظر می‌آید که ایالات متحده امریکا برای توافق با طالبان عجله دارد. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در مورد صلح کابل، به تازه‌گی گفته انتظار داریم پیش از انتخابات ریاست جمهوری، به صلح دست پیدا کنیم. قرار است در ۳۱ حمل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود و اشرف غنی از نامزدان این روند است. روایتی وجود دارد که کاخ سفید به آقای خلیلزاد ۶ ماه فرصت داده تا روند صلح را به نتیجه برساند.
سخنان و اقدامات اخیر رییس جمهور در باره صلح برای مردم و نیرو های سیاسی جالب نبوده است. حکومت جدا از هیئت ۱۲ نفره، بورد ملی مشورتی صلح را نیز ایجاد و معرفی کرده است. محمد حنیف اتمر از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته هیچ آدرس حق ندارد از روند صلح استفاده سیاسی و انتخاباتی کند و درعین حال گفته که هیئت ۱۲ نفری یک هیئت حکومتی است و مشروعیت ندارد.
در خصوص بورد ملی مشورتی صلح هم بدگمانی وجود دارد. خیلی ها سفرهای ولایتی ریس جمهور غنی را کمپاین انتخاباتی تعریف می‌کنند.
اکنون کشور های منطقه در مورد جنگ افغانستان و روند صلح حرف می‌زنند و وعده همکاری می‌دهند. ریاست جمهوری بایستی از تلاش‌های منطقه‌ای استفاده ملی کند نه انتخاباتی.
رییس جمهور در مبارزات انتخاباتی سال ۱۳۹۳ در ارتباط به جنگ کشور به مردم وعده‌هایی داده بود. او بارها گفته برای صلح در کشور اجماع وجود دارد. اگر اجماع وجود دارد پس چرا این قدر نیروهای سیاسی بدبین هستند؟
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا