آخرین اخبارافغانستانسیاست

روند صلح و دو سناریوی احتمالی؛ هیئت طالبان هیچ توافقی را تضمین نمی‌تواند

رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در مطلبی تحت عنوان «ماه‌های حساس پیش روی افغانستان» به دو سناریوی احتمالی در رابطه به آینده افغانستان اشاره می‌کند.
به گزارش خبرگزاری دید، رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی کشور در مطلبی که برای «نیوزویک» نوشته، دیدگاه‌های خود را در مورد روند صلح، کاهش نیروهای امریکایی و سناریوهای احتمالی این روند با توجه به روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده بیان داشته است.


آقای نبیل می‌گوید پاکستان طی ۲۰ سال گذشته به گونه ماهرانه توانسته در هر دو طرف جنگ علیه تروریزم بازی کند، هم در دوران جمهوری‌خواهان و هم در زمان دولت دموکرات‌ها.
وی می‌گوید: «این به نفع پاکستان است که به رغم نقص‌های توافق‌نامه امریکا و طالبان، پیشرفت در توافق‌نامه را حفظ کند».
به گفته وی، پاکستان در روند صلح افغانستان بازی دوگانه را پیش گرفته و می‌خواهد به ایالات متحده طوری وانمود کند که این کشور، یکی از شریک‌های مهم ضد تروریزم در منطقه است.
رییس پیشین امنیت ملی تأکید کرده است که با توجه به شرایط فعلی افغانستان، کاهش نیروهای امریکایی از سوی دولت ترامپ کمکی به این وضعیت نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود طالبان تلاش کم‌تری برای پیشرفت در میز مذاکره انجام دهند و از طرف دیگر، پاداش بیش‌تری برای ارتش پاکستان برای پرورش گروه‌های افراطی می‌دهد – گروه‌هایی که نقش مهمی در بی‌ثبات‌سازی منطقه به اساس اهداف جیواستراتژیک پاکستان دارند.
نبیل خاطرنشان می‌کند: « مذاکره‌کنندگان طالبان مستقر در دوحه از فرماندهان در میدان‌ نبرد و رهبران نظامی طالبان جدا شده‌اند. بنابراین بسیار بعید است که این مذاکره کنندگان بتوانند به تعهد طولانی‌مدت برای کاهش چشم‌گیر خشونت یا حفظ آتش‌بس عمل کنند».
این مقام اطلاعاتی پیشین کشور با توجه به روند جاری مذاکرات صلح و نقش پاکستان، دو سناریو را در ماه‌های آینده برای افغانستان پیش‌بینی کرده است.
نخست‌، سطح خشونت‌ها و حملات طالبان در شهرهای کشور احتمالاً افزایش می‌یابد.
دوم، ادامه و سیر منفی رویدادهای داخلی در افغانستان بر بنیاد «توافق نادرست» صلح خلیلزاد با طالبان است که با گذشت زمان مقابله با چالش‌های به وجود آمده بسیار دشوارتر خواهد شد و هرگونه تأخیر، گزینه‌های کمی برای ایالات متحده باقی می‌ماند.
وی می‌افزاید: «زلمی خلیلزاد نماینده‌ ویژه امریکا برای صلح افغانستان از هر انگیزه‌ای برای ارایه توجیه بیش از حد خوش‌بینانه در مورد توافق‌نامه‌ طالبان با ایالات متحده و ایجاد تحریفات بیش‌تر در این مورد استفاده خواهد کرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا