آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

روی انتخابات تمرکز کنید/ انتقال قدرت باید قانونی باشد

انتخابات بایستی برگزار شود تا نتایج آن یک حکومت مشروع باشد نه چیزی شبیه حکومت وحدت ملی که بسیاری از نهاد‏های آن توسط سرپرست‏‌ها رهبری می‌‏گردد.

یک نظر سنجی تازه نشان می‏دهد که هشتاد درصد از مردم افغانستان خواهان شرکت در انتخابات ریاست‏ جمهوری هستند. قرار است که انتخابات در ششم ماه میزان برگزار شود. بودجه انتخابات تامین شده و نگرانی مالی این پروسه رفع گردیده است. چند باری انتخابات ریاست‏ جمهوری به تاخیر افتاد. رهبری کمیسیون انتخابات در گذشته‏ها علت تاخیر در انتخابات را عدم آمادگی کمیسیون عنوان کرده بود. واقعیت این است که برگزاری انتخابات ریاست‏ جمهوری وابسته به روند گفت‏وگوهای صلح بوده و هست. حالا که بحث برگزاری انتخابات جدی شده است، پس لازم است که روی برگزاری انتخابات تمرکز شود. کمیسیون انتخابات مسئولیت دارد که روی برگزاری انتخابات تمرکز کند و زمینه یک انتخابات شفاف را فراهم نماید. تا این دم آماد‏گی‏های کمیسیون برای انتخابات قناعت بخش نبوده است.
چرا باید روی انتخابات تمرکز شود؟
برگزاری انتخابات تنها مرجع انتقال قدرت به گونه مسالمت آمیز است. انتخابات باید برگزار شود تا مردم با شرکت در انتخابات برای تعیین رییس‏ جمهور جدید شان نقش بازی کنند. بحران عدم مشروعیت حکومت تا کنون به قدر کافی برای ثبات سیاسی کشور درد سرآفرین بوده است. نیرو‏های سیاسی مدعی است که بربنیاد ماده ۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، پس از اول جوزای سال پنجم دوام کار حکومت کنونی مشروعیت ندارد. بحث دوره کاری حکومت موجب کشمکش سیاسی میان ریاست‏ جمهوری و نیرو‏های سیاسی شده است.
دادگاه عالی تا برگزاری انتخابات بر ادامه کار حکومت رای تایید صادر کرده است. چیزی که مخالفان سیاسی حکومت با آن مخالفت کرده‏اند. یکی از این نگرانی‏های موجه این است که ممکن انتخابات بار دیگر به تاخیر بیفتد و حکومت به کار خود ادامه دهد.
روی همین علت برگزاری انتخابات می‏تواند افغانستان را از بحران‏های موجود نجات دهد. عدم مشروعیت حکومت چنانچه تجربه شده است، مردم را در روند صلح آسیب زده است. از عدم مشروعیت حکومت، گروه طالبان نیز بهره‏ برده است. در ۱۸ سال اخیر دمکراسی در افغانستان با برگزاری انتخابات تجربه شد. دمکراسی که در این چند سال سخت تهدید شده است. انتخابات بایستی برگزار شود تا نتایج آن یک حکومت مشروع باشد نه چیزی شبیه حکومت وحدت ملی بسیاری از نهاد‏های آن توسط سرپرست‏ها رهبری می‏گردد.
داکتر عبدالله نامزد دسته انتخاباتی« ثبات و همگرایی» بار دیگر افغانستان را از تکرار انتخابات سال ۲۰۱۴ هشدار داده است. اگر روی انتخابات ریاست‏ جمهوری تمرکز نشود، بدون شک و شبهه انتخابات ۲۰۱۴ پیش خواهد آمد.
به باور نویسنده، انتخابات ریاست ‏جمهوری باید برگزار شود تا شاهد به میان آمدن حکومت جدید باشیم. بی‌اعتمادی به ریاست‏جمهوری به اوج خود رسیده است و نیاز است که انتخابات برگزار شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا