آخرین اخبارجهانسیاست

ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا در سال آینده میلادی

خبرگزاری دید: قرار است در سال آینده میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برای مدت شش ماه به فرانسه تفویض شود. رییس جمهور این کشور در نشستی به روز پنجشنبه، اولویت‌های کشورش را در این دوره اعلام کرد.

به نقل از یورونیوز، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در نشستی خبری اولویت‌هایش را به عنوان رییس آینده اتحادیه اروپا اعلام کرد.
فرانسه از آغاز سال آینده میلادی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه برعهده خواهد داشت. این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی فرانسه در همین بازه زمانی برگزار خواهد شد.
آقای مکرون در نشست خبری خود با اشاره به بحران در مرز اوکراین و روسیه، مقابله و جلوگیری از «جنگ‌های نیابتی» را یکی از اولویت‌های فرانسه به‌عنوان رئیس آینده اتحادیه خواند.
وی همچنین خواستار مقابله با مهاجرت غیرقانونی به اروپا از طریق افزایش حفاظت مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و نیز ایجاد سازمانی برای مقابله با شرایط بحرانی مهاجرت شد. رییس ‌جمهور فرانسه در همین راستا پیشنهاد تجدیدنظر در تواقنامه شنگن را مطرح کرد.
آقای مکرون در بخش دیگری از سخنانش گفت که سیاست دفاع مشترک اروپایی را در اولویت برنامه‌هایش قرار خواهد داد. وی گفت که این سازوکار ابتدا میان فرانسه و آلمان ایجاد و سپس بر روی سایر اعضای اتحادیه اروپا باز خواهد شد.
رییس ‌جمهور فرانسه افزود که کشورش به دنبال تعریف «استقلال راهبردی اروپایی» در دوره ریاست بر اتحادیه اروپا است. وی همچنین پیشنهاد کرد که در چهارچوب تعریف شده برای بودجه کشورها در پیمان ماستریخت تجدیدنظر شود.
امانوئل مکرون افزود که اتحادیه اروپا ماه فبروری نشستی مشترک با اتحادیه افریقا در بروکسل برگزار خواهد کرد. به گفته وی هدف از این اجلاس دستیابی به «توافقی جدید» برای بازنگری جدی در روابط بین دو قاره اروپا و افریقا خواهد بود.
رییس‌ جمهور ۴۳ ساله فرانسه افزود که همزمانی ریاست کشورش بر اتحادیه اروپا با کارزارهای انتخاباتی در عرصه سیاست داخلی «مشکل ساز» نخواهد بود.
امانوئل مکرون از زمان انتخابش به عنوان رییس‌ جمهور فرانسه به عنوان یکی از چهره‌های خط مشی طرفداری از اتحادیه اروپا در مقابل جریان «ملی گرایان» و «پوپولیست‌ها» در میان کشورهای عضو این اتحادیه شناخته می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا