آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

رییس‌ جمهور غنی: صلح فیشن و شعار نیست

رییس‌ جمهور غنی می‌گوید صلح فیشن و شعار نیست، بلکه یک دسپلین واضح است که نیاز به معمار، انجنیر و طراح دارد.

صلح
به گزارش خبرگزاری دید، رییس ‌جمهور محمد اشرف غنی در کنفرانسی که زیر نام «اعمار صلح» در دانشگاه کابل برگزار شده بود صحبت می‌کرد، گفت: صلح به شعار و عوام‌فریبی صورت نمی‌گیرد، صلح هم معمار می‌خواهد و هم انجنیر و هم طراح.
بخش نخست سخنرانی رییس‌ جمهور غنی شب گذشته(۲۳ جدی) از تلویزیون ملی منتشر شد. او با بیان این که صلح یک دسپلین واضح است، گفت: ۵۰ فیصد پیمان‌های صلح بعد از ۵ سال به شکست مواجه شده است.
آقای غنی در این خصوص، تصریح کرد: صلح فیشن و شعار نیست، یک دسپلین واضح است که نیاز به معمار، انجنیر و طراح دارد.
رییس‌ جمهور غنی می‌گوید فیصله آخری در باره صلح را ملت می‌کند: از همه مهمتر در صلح هر افغان شامل است، فیلصله آخری در باره صلح را ملت افغانستان می‌کند.
او حاکمیت قانون را پایه‌ اساسی اعمار صلح خوانده و بیان داشت: حدود و صلاحیت رییس ‌جمهور را قانون اساسی تعیین می‌کند، هر کسی که می‌گوید ما خارج از قانون اساسی اقدام کرده می‌توانیم، این در حقیقت اعلام بغاوت است.
از سویی هم، رییس‌ جمهور می‌گوید بخشی از توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان مبهم است: «موافقتنامه امریکا با طالبان یک ابهام سرتاسری دارد، به داکتر صاحب خلیلزاد صد دفعه گفتم که این ابهام باید وضاحت داشته باشد؛ اما آن‌ها تاکید داشتند که آن‌ها با همه دنیا موافقه کرده‌اند، بنابراین موافقه روی روند سیاسی، بخش اول و کلیدی است».
رییس‌ جمهور در حالی این سخنان را در باره صلح مطرح می‌کند که دور دوم مذاکرت صلح میان دولت و گروه طالبان به صورت رسمی، روز شنبه هفته جاری در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا