آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

رییس جمهوری غنی: پلان‌های کوتاه‌مدت، به افغانستان آسیب زده است

رییس جمهور اشرف غنی در مرکز مطالعات منازعات و مسایل بشری دوحه در رابطه به مسائل «اعمار صلح در افغانستان»، از جمله روند صلح، تروریزم و برنامه‌های توسعه‌‌ای برای افغانستان سخنرانی کرد و پلان‌های کوتاه‌مدت را یکی از مخرب‌ترین عوامل عدم پیشرفت دانست.


به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی در روز دوم سفرش به قطر در مرکز مطالعات منازعات و مسائل بشری دوحه در رابطه به موضوعات «اعمار صلح در افغانسان»، از جمله روند صلح، تروریزم و برنامه‌های توسعه‌‌ای برای افغانستان سخنرانی نمود و به پرسش‌های شرکت‌کنندگان این کنفرانس پاسخ داد.
رییس جمهور غنی گفت که افغانستان از کمبود منابع رنج نمی‌برد، بلکه مشکل آن استفاده نادرست از منابع است و اینکه سرمایه و توانایی‌هایی که وجود دارد، مردم افغانستان را به آینده خوشبین می‌سازد.

وی در رابطه به جنگ جاری در افغانستان گفت: «درگیری ما یک جنگ داخلی نیست. اجازه دهید تکرار کنم، این یک جنگ داخلی نیست، اگر جنگ داخلی می‌بود بارها پایان می‌یافت. این یک جنگ منطقه‌ای است که در درگیری جهانی نهفته است، در تروریزم نهفته است. و نوعی جنگ بین شبکه‌ها و دولت‌ها است».
آقای رییس جمهور با بیان اینکه شما نمی‌توانید مردم افغانستان را مجبور به رفتن به بهشت کنید، افزود: «مردم افغانستان زندانی‌های گذشته نیستند. ما می‌خواهیم زندگی کنیم».


رییس جمهور با اشاره به این که افغانستان از ناحیۀ برنامه‌های کوتاه‌مدت آسیب دیده است، تأکید نمود: «همه چیز کوتاه‌مدت است. … بخشی از فساد که ما را شکار می‌کند به دلیل وجود (پلان‌های) کوتاه‌مدت است».
در رابطه به شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی، آقای غنی گفت که داعش از تمام پیروان خود خواست تا به سوریه نروند، بلکه به افغانستان بروند.
رییس جمهور غنی: «دلیل این که ما خواهان صلح با طالبان هستیم این است که با ادغام طالبان به عنوان بخشی از جامعه افغانستان، ما قادر خواهیم بود شبکه‌های بسیار بزرگ‌تری را منزوی کنیم».
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که اگر شما صاحب هر گوشه افغانستان نباشید، نمی‌توانید صلح کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا