آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

مجمع عمومی ملل متحد؛

رییس جمهور غنی در سخنرانی‌اش خواستار آتش‌بس شد

رییس جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی مجازی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به مذاکرات جاری صلح با طالبان در دوحه، خواستار آتش‌بس شد. آقای غنی همچنان به همه‌گیری کرونا پرداخته و تصریح نمود که در جریان شیوع کرونا، رشد اقتصادی افغانستان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی شب گذشته در سخنرانی مجازی در مجمع عمومی ملل متحد بر آتش‌بس تاکید نموده و به شیوع کرونا، تغییرات اقلیمی، فرصت‌های اقتصادی و نیاز کشور به حمایت جامعه جهانی در برابر تروریزم نیز پرداخته است.
آقای غنی تاکید کرد که هرچند افغانستان همزمان با مشکلات متعدد روبروست، اما اولویت مهم و عاجل دولت او رسیدن به صلح است.
او حمایت سازمان ملل را از افغانستان در جریان مذاکرات با طالبان «بسیار حیاتی» خواند و از این سازمان از جمله به خاطر تقاضا برای آتش بس سراسری قدردانی کرد.

آقای غنی گفت: «نقش سازمان ملل، شرکا و متحدان بین المللی ما در حالی که تیم مذاکره کننده ما در دوحه مقابل طالبان نشسته بسیار مهم است. مردم افغانستان در این گفت‌وگوها یک اولویت روشن و عاجل دارند: آتش‌بس. پایان فوری خشونت‌ها بیش از هر چیز دیگر به ما فرصت پیشرفت می‌دهد».
آقای غنی گفت: «اما این کافی نیست. ما باید برای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان به ریشه مشکل تروریزم که منطقه ما را به آتش کشیده بپردازیم و به آن به عنوان یک مشکل و تهدید جهانی رسیدگی کنیم».
او گفت: «رنج پنهان مردم افغانستان به خصوص زنان و کودکان در ۴۰ سال اخیر یادآور اهمیت منشور سازمان ملل و همچنین وعده‌های محقق نشده آن در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است».
او ۱۹۲ عضو مجمع عمومی سازمان ملل را ترغیب کرد به تحقق «یک افغانستان برخوردار از حاکمیت ملی، متحد و دموکراتیک» کمک کنند.
مذاکره کنندگان طالبان و دولت افغانستان درحال برگزاری نشست‌هایی در دوحه با هدف پایان دادن به ۱۹ سال جنگ در این کشور هستند.
با این حال شروع ده روز پیش این مذاکرات در فضایی نویدبخش فوراً با بروز خشونت‌های تازه در سراسر کشور مخدوش شد.
قرار است که در آینده نزدیک نشست ژنو به منظور حمایت مالی در سال‌های آینده از افغانستان برگزار شود.
تغییر اقلیم
آقای غنی در بخش دیگری از سخنرانی چهارشنبه شب گفت که تغییر اقلیمی باعث تحمیل رنج و خشونت، از نوعی دیگر، بر مردم افغانستان شده است: «همین ماه گذشته صدها افغان در سیل های ویرانگر ولایت پروان و ۱۳ ولایت دیگر کشته یا زخمی شدند، و خانه‌ها و محل درآمدشان تخریب شد».
او گفت افغانستان نیازمند راه‌های حلی برای رسیدگی به مشکل تغییر اقلیم است و به پروژه‌هایی که کشور برای تولید برق با کمک فناوری‌های نوین دارد، اشاره کرد.
آقای غنی همچنین در اشاره به همه گیری کرونا گفت: «این همه گیری برای ما همان نقشی را ایفا کرد که جنگ جهانی دوم برای نسل‌های قبل از ما کرد».
او گفت افغانستان با موفقیت موج اول ویروس کرونا را مهار کرده است.
به گفته رییس ‌جمهور، با همه‌گیری ویروس کرونا، رشد اقتصادی افغانستان نزدیک به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
آقای غنی افزوده ‌است که در زمینه همکاری‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تاثیرات منفی ویروس کرونا تلاش کرده است تا سرحدات کشور باز باشد.
رییس‌ جمهور با اشاره به تاثیرات همه‌گیری ویروس کرونا تصریح کرده است که تلفات مردم افغانستان بر اثر شیوع ویروس کرونا نسبت به بسیاری از کشورهای جهان کم‌تر بوده است.
وی تاکید کرده که بخش‌های عرضه خدمات صحی چند برابر تقویت شده ‌است و معافیت کتلوی به میان آمده ‌است.
بربنیاد آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان، تاکنون ۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر به این ویروس مبتلا شده و از این میان به تعداد یک‌هزار ‌و ۴۴۶ نفر جان باخته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا