آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس جمهور غنی روانه امارات شد؛ روایت آتش‌بس تقویت می‌شود؟

رییس جمهور غنی احتمالاً به امارات رفته که موقف حکومت را در روند صلح بیشتر از پیش تقویت کند. دیپلماسی فعال و همرای کردن کشورهای تاثیرگذار بر طالبان یکی از پالیسی‌های بود که آقای غنی از بدو تصاحب قدرت در ۲۰۱۴ دنبال می‌کرد.

شام امروز رییس جمهور غنی برای اشتراک در نشست شهری عازم ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد. این سفر دقیقاً پس از سفر زلمی خلیلزاد به کابل و موفقیتی است که ظاهراً نصیب حکومت افغانستان در روند صلح با طالبان شده، صورت می‌گیرد.
اکنون با توجه به موضوع و همچنان نقش و موقف امارات در مسئله روابط منطقه‌ای طالبان، رابطه ابوظبی با اسلام‌آباد و ریاض و همچنان تاثیری که ریاض و اسلام‌آباد بر گروه طالبان دارند، سفر آقای غنی به امارات اهمیت خاصی می‌یابد.
زلمی خلیلزاد در سفر به کابل و دیدار با رییس جمهور غنی گفته است که روند صلح به کندی پیش می‌رود و همچنان امریکا از طالبان خواسته است که مواردی بیشتری در طرح کاهش خشونت در نظر داشته باشند. این موضوع ظاهراً موفقیتی است که رییس جمهور غنی با روایت آتش‌بس به دست آورده و اکنون می‌خواهد که آن را تقویت کنند.
امارات متحده عربی با عربستان سعودی و پاکستان رابطه خیلی نزدیک دارد. این کشور به صورت بالقوه می‌تواند به واسطه ریاض و اسلام‌آباد که به گونه مستقیم بالای گروه طالبان تاثیر زیادی دارند، مواردی را اعمال کند.
از طرف دیگر امارات متحده عربی در چند سال پسین نشان داده که در پی بازی کردن نقش پررنگ تری در فضای سیاسی افغانستان است. رییس جمهور غنی احتمالاً به امارات رفته که موقف حکومت را در روند صلح بیشتر از پیش تقویت کند. دیپلماسی فعال و همرای کردن کشورهای تاثیرگذار بر طالبان یکی از پالیسی‌های بود که آقای غنی از بدو تصاحب قدرت در ۲۰۱۴ دنبال می‌کرد. او در اوایل حکومت وحدت ملی مسئله مذاکره دولت با دولت را با پاکستان مطرح کرده و حتا به راولپندی مقر فوج پاکستان رفته و با جنرال‌های پاکستانی دیدار و ملاقات کرد.
هرچند اکنون موقف دولت در روند صلح برتر از گذشته است، ولی به باور نگارند رییس جمهور غنی هرچه بیشتر تلاش می‌کند تا با تقویت روایت آتش‌بس در این روند، از جایگاه برتر وارد گود مذاکرات میان‌افغانی شود.
یک موضوع را لازم می‌دانم که در این جا ذکر کنم. به صورت مشخص داکتر عبدالله در یک همایش اعضای تیم ثبات و همگرایی و بعداً در کابینه گفت که شرط آتش‌‌بس را در روند صلح لازم نمی‌داند و همان طرح کاهش خشونت بسنده است.
این که چرا داکتر عبدالله و تیم سیاسی او با آتش‌بس زیاد روی خوش نشان نمی‌دهد برایم روشن نیست، ولی ظاهراً لج بازی سیاسی آقای عبدالله را بر آن داشته که از یک روایت بنیادین به یک طرح شکننده روی بیاورد.
اکنون توپ در زمین طالبان و سیاسیون منتقد ارگ است که چگونه با منافع ملی و صلح پایدار برخورد خواهند داشت. سفر آقای غنی ما به امارت به باور نگارنده روایت آتش‌بس را بیشتر از پیش تقویت خواهد کرد.

نویسنده

شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا