آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهروند صلحسیاست

قرارداد ساخت بند شاتوت؛

رییس جمهور غنی: ما برای امنیت منطقه و جهان با تروریزم می‌جنگیم

رییس جمهور اشرف غنی در مراسم مجازی امضای قرارداد ساخت بند شاتوت با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند اشتراک کرده و گفت که افغانستان برای امنیت منطقه و جهان در خط اول مبارزه با تروریزم می‌جنگد.

به گزارش خبرگزاری دید، رییس ‌جمهور اشرف غنی امروز سه‌شبنه(۲۱ دلو) گفت که جنگ و ناامنی افغانستان باید از طریق گفت‌وگو حل شود و کشورهای جهان باید از این روند به صورت جدی حمایت کنند.
آقای غنی بر تلاش جهانی در زمینه مبارزه با تروریزم و روند صلح افغانستان تاکید کرد و افزود که گروه طالبان باید از خشونت در افغانستان دست بکشد و روند صلح را جدی بگیرد.
رییس ‌جمهور غنی گفت: «گام‌های عملی، یکی پس از دیگری برداشته می‌شود، بعد از سلما، کمال‌خان، شورابک، فاز دوم کجکی، شاه و عروس و اکنون نوبت شاتوت است».
آقای غنی افزود که این بند به منبع بزرگ تامین آب برای شهروندان کابل بدل خواهد شد.
نارندرا مودی نخست‌وزیر هند هم در این مراسم مجازی گفت که افغانستان و هند می‌خواهند منطقه را عاری از تروریزم ببینند.
نخست‌وزیر هند گفت: «عوامل خارجی نمی‌توانند پیشرفت افغانستان و دوستی این کشور با هندوستان را متوقف سازند».
بند شاتوت که بر فراز رودخانه‌کابل در ساحه‌للندر ساخته می‌شود، به جریان آب دوامدار این رودخانه و نیز تامین آب آشامیدنی مورد نیاز باشندگان کابل کمک خواهد کرد.
پیش از این اعلام شده‌ بود که با ساخت این بند بیش از ۴ هزار هکتار زمین زراعتی آبیاری خواهد شد.
این بند آب، در ولسوالی چهارآسیاب کابل، ظرفیت ذخیره‌‌ ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب را دارد که از این مقدار آب می‌توان دو تا پنج مگاوات برق نیز تولید کرد.
هند و افغانستان دارای روابط راهبردی هستند و در بسیاری از زمینه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، آموزشی، اقتصادی و توسعه‌ای همکاری‌های گسترده‌ای دارند. هند پیش از این نیز بر پروژه‌های زیربنایی بزرگی در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا