آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

رییس جمهور غنی: پس از توافق سیاسی نیاز است تا لویه جرگه برگزار شود

رییس جمهور اشرف غنی می‌گوید که حاضر است اقتدار سیاسی را به جانشین انتخابی خودش واگذار کند و پس از توافق سیاسی باید آن را لویه جرگه مشورتی تایید کند. او از طالبان نیز خواست که در لویه جرگه اشتراک کنند و خواسته‌های شان را با مردم افغانستان شریک سازند.


به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی امروز یکشنبه(۲۲حمل) این موضوع را در یک پیام ویدئویی برای همایش مردم کوهدامن بیان کرد.
آقای غنی گفت: «ما ظرفیت آن را داریم که برای هر طرحی که از بیرون مطرح می‌شود، طرح جامع‌تر و اصولی‌تر پیشنهاد کنیم».
به گفته‌ او، صلح یک گفتمان بین دولت افغانستان، طالبان و جامعه‌ بین‌المللی است و با شتاب‌زدگی به دست نمی‌آید.
او افزود: «صلح نیازمند بحث دوام‌دار و مفید است. باید در این گفتمان، روی اصول اساسی به نتیجه برسیم. در تمام مراحل عبور از جنگ به صلح و عبور از پل صلح، مشروعیت باید وجود داشته باشد. مبدای مشروعیت، قانون اساسی فعلی است و قانون اساسی راه‌های واضحی را برای تعدیل در خود دارد. بدون قانون اساسی، خطرات افزایش خواهد یافت».
آقای غنی گفت که متعهد است تا اقتدار ملی را بر اساس اراده‌ مردم، به جانشین انتخابی خود واگذار کند و پس از توافق سیاسی، لویه‌جرگه برگزار شود تا آن توافق را تایید کند.
رییس‌ جمهور گفت که نیاز است تا طالبان در لویه‌جرگه‌ مشورتی اشتراک کرده و خواست‌شان را با مردم افغانستان به اشتراک بگذارند.
او گفت که صلح نیازمند تصامیم سخت و قربانی است و از همین رو، حاضر است تا با نظارت بین‌المللی، انتخابات عادلانه را در کشور برگزار کند.
این در حالی است که به گفته‌ منابع حکومتی، قرار است در شانزدهم اپریل، شهر استانبول ترکیه میزبان گفت‌وگوهای صلح افغانستان باشد. گفته می‌شود که این نشست، ۱۰روزه بوده و در آن، در باره‌ حکومت آینده‌ افغانستان گفت‌وگو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا