آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رییس سابق آی اس آی: عربستان هیچ نقشی در آینده افغانستان و پاکستان ندارد

رییس سابق آی اس‌ آی می‌گوید نقش عربستان سعودی در افغانستان خاتمه یافته است. به گفته وی، نقش عربستان در پاکستان، پس از آنکه این کشور داخل شدن در جنگ یمن را رد کرد، نیز پایان یافت

اسد درانی رییس سابق سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) می‌گوید پاکستان ده سال قبل خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان برنامه‌ریزی کرده بود، اما اسلام‌آباد نقش عمده‌ای در مسئله نهایی افغانستان ندارد و مردم افغانستان باید در مورد حاکمان آینده خود تصمیم بگیرند.

آقای درانی در مصاحبه‌ای گفته است که پاکستان ۱۰ سال پیش برنامه‌ریزی کرده بود نیروهای امریکایی باید در نهایت از افغانستان اخراج شوند.

وی گفت: «اکنون آن‌ها (نیروهای امریکایی) بیرون می‌شوند. پاکستان نقش چندانی ندارد و طالبان که نقش غالب را در افغانستان جنگ‌زده داشته، نقش عمده‌ای برای بازی کردن دارند. در کنار طالبان، بازی‌گران دیگر مانند داکتر عبدالله عبدالله، محقق و دیگر رهبران (قومی) محلی نیز در آینده نقش دارند».

او می‌افزاید: «اما داکتر اشرف غنی در آینده هیچ نقشی در افغانستان ندارد، چنانچه تحمیل شده است. مذاکرات سختی بین بازی‌گران محلی خواهد بود و سپس در مورد مقررات و قوانین جدید تصمیم‌ گرفته خواهد شد».

وی همچنان گفته است که پاکستان بلوک همکاری‌های منطقه‌ای را تشکیل داده که نقش کلیدی را در آینده افغانستان بازی خواهد کرد و در کنار پاکستان، چین، روسیه، ایران و ترکیه نیز نقشی برای بازی کردن دارند.

درانی می‌گوید: «این بلوک همچنین به حل مسایل در خاورمیانه و هند کمک خواهد کرد. در افغانستان، هدف اصلی ما قبلاً برآورده شده است و ما روند صلح در افغانستان بین طالبان، ایالات متحده و افغانستان را تسهیل کردیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که گفت‌وگوهای میان‌افغانی نیز موفقیت‌آمیز است و تصمیم‌گیری در مورد آینده توسط خود افغان‌ها انجام می‌شود».

او بیان داشت: «ما نگران آینده افغانستان نیستیم. طالبان موضع غالب را دارد و جنگ علیه نیروهای امریکایی را برنده شده است. پاکستان نقش عمده‌ای برای بازی کردن ندارد و به نفع ما است در آینده افغانستان نیز دخالت نکنیم».

رییس سابق آی اس آی در ادامه گفته است که ایالات متحده میلیاردها دالر را سالانه روی اردوی «ناکارا»ی افغانستان هدر داد. وی ایالات متحده را به رشوت دادن به گروه طالبان متهم کرد و گفت که واشنگتن سالانه ۵۰۰ میلیون دالر به طالبان پرداخته‌ است. او تأکید کرده است که طالبان پس از شکست جهان (ناتو)، اکنون غیرقابل توقف هستند.

به گفته اسد درانی، قبایل افغانستان روس‌ها و دیگر اشغال‌گران را شکست دادند. او می‌افزاید: «رییس جمهور اوباما ۱۰ سال قبل می‌خواست نیروهای امریکایی را بیرون کند، اما نتوانست، زیرا مجتمع نظامی-صنعتی ایالات متحده می‌خواست سلاح‌های خود را به افغان‌ها بفروشد».

رییس سابق آی اس‌ آی می‌گوید نقش عربستان سعودی در افغانستان خاتمه یافته است. به گفته وی، نقش عربستان در پاکستان، پس از آنکه این کشور داخل شدن در جنگ یمن را رد کرد، نیز پایان یافت.

وی بیان می‌کند: «تصمیم‌ ما (اسلام آباد) برای شرکت در نشست کوالا لامپور، روابط پاکستان و عربستان را وارد مرحله جدیدی کرد. پس از امتناع عربستان برای حمایت از پاکستان در مسئله کشمیر در نهایت پارادایم روابط دو جانبه را تغییر داده است. اختلاف واضحی بین منافع پاکستان و عربستان وجود دارد».

یادداشت: آن موارد متن اصلی مطلب که به مسایل سیاسی منطقه و افغانستان ربط نداشت و مربوط جنجال های شخصی آقای درانی بود، در ترجمه حذف شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا