آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهخبر های مهمسیاست

راه آهن هرات- خواف افتتاح شد!

رییس ‌جمهور غنی: این پروژه گام تاریخی برای رشد اقتصادی دو کشور است

پروژه خط آهن هرات- خواف با حضور مجازی رؤسای جمهوری افغانستان و ایران و برخی مقامات دو کشور افتتاح شد. داکتر اشرف غنی و داکتر حسن روانی رؤسای جمهور افغانستان و ایران افتتاح این پروژه را گامی بزرگ در جهت رشد اقتصادی و مستحکم شدن روابط دو ملت و دو کشور خواندند.
به گزارش خبرگزاری دید، خط آهن هرات – خواف امروز پنج‌شنبه(۲۰ قوس) به طول بیش از ۱۴۰ کیلومتر گشایش یافت. با گشایش این خط، افغانستان از طریق آن به بنادر جنوب ایران و نیز شبکه خط آهن ایران-ترکیه و اروپا وصل خواهد شد.

رییس ‌جمهور محمد اشرف غنی در گشایش خط آهن هرات – خواف، گفت: امروز شاهد افتتاح راه آهن هرات – خواف، یک پروژه تاریخی و حیاتی هستیم.
وی اضافه کرد: تکمیل شدن این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا نشانه بارز اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه‌روزی دست‌اندرکاران این پروژه مهم است.
رییس ‌جمهور غنی گشایش این خط را تاریخی خوانده و بیان داشت: افتتاح این پروژه تاریخی را به مثابه گام مهم در راستای احیا، توسعه و جهش اقتصادی در هر دو کشور به فال نیک گرفته و از آن استقبال می‌کنم.
آقای غنی در بخشی از سخنانش تعهد کرد که شبکه خط آهن کشور گسترش خواهد یافت و تاکید کرد که اتصال خط آهن هرات به مزارشریف اولویت دولت افغانستان است و به زودی کار آن آغاز خواهد شد.
در گشایش خط آهن هرات – خواف که حسن روحانی رییس‌ جمهور ایران نیز از طریق فضای مجازی حضور داشت، گفت: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت ایران و افغانستان است.
آقای روحانی تصریح کرد: این روز تاریخی برای دو ملت ایران و افغانستان فراموش نشدنی است.
به گفته آقای روحانی، اتصال هرات به شبکه ریلی ایران و همچنان گسترش و توسعه خط آهن از هرات به مزارشریف و از آنجا به کشورهای آسیای میانه، سبب اتصال کل منطقه خواهد شد و زمینه رشد تجارت و اقتصاد و ترانزیت را فراهم خواهد کرد.

روحانی همچنان تاکید کرد که ایران و افغانستان به عنوان دو همسایه همزبان و همدل، می‌توانند از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنند و به رشد اقتصادی برسند.
رییس جمهور ایران گفت که ثبات افغانستان، ثبات ایران و امنیت در افغانستان امنیت ایران و کل منطقه است و افزود که گسترش تجارت و اقتصاد سبب امنیت و ثبات پایدار در افغانستان خواهد شد.
در این برنامه، وزیر فواید عامه افغانستان و همچنان وزیر راه کشور ایران در مورد اهمیت پروژه خط آهن هرات-خواف صحبت کرده و بیان داشتند که اتصال دو کشور از طریق ریل، سبب افت بهای مواد و تسریع انتقالات می‌شود.

با این حال، خط آهن هرات-خواف به طول ۲۲۵ کیلومتر از خواف ایران تا هرات افغانستان در چهار قطعه ساخته شده که ۲ قطعه آن در خاک ایران و دو قطعه آن در خاک افغانستان است.
مسئولیت ساخت و احداث سه قطعه آن به دوش ایران بوده که اکنون تکمیل شده و یک قطعه آن که از روزنک تا هرات امتداد می‌یابد در حیطه مسئولیت افغانستان بوده و قرار است به زودی تکمیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا