آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

زعفران؛ افغانستان در سال جاری ۱۶ تن تولید داشت

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری گفته که در جریان سال مالی ۱۳۹۷، در مجموع ۱۶ تن زعفران در افغانستان تولید شده است.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری گفته که در جریان سال مالی ۱۳۹۷، در مجموع ۱۶ تن زعفران در افغانستان تولید شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای درانی که در نشست «استراتژی ملی سکتور زعفران» صحبت می‌کرد، گفت که رقم زعفران تولید شده بیش‌تر از مقداری است که برای سال مالی ۱۳۹۷ هدف تعیین شده بود.
وزیر زراعت گفت:«بر اساس استراتژی وزارت زراعت برای سال مالی ۱۳۹۷، تارگیت داشتیم که ۱۴ تن زعفران تولید بکنیم، اما الحمدلله این تارگیت ما نه تنها برآورده شده بلکه تا اخیر سال مالی ۹۷، توانستیم ۱۶ تن زعفران تولید بکنیم. یعنی ما از تارگیت هم دو تن بالاتر تولید کرده‌ایم.»
نصیراحمد درانی افزود که میزان تولید زعفران در این سال، نشان می‌دهد که افغانستان ظرفیت خوبی برای تولید زعفران دارد.
به گفته‌ او، برداشت‌ها چند سال قبل این بود که گیاه زعفران تنها در ولایت هرات رشد می‌کند، اما امروز در نزدیک به ۳۳ ولایت تکثیر شده است.
آقای درانی ابراز داشت که ممکن کیفیت زعفران در برخی از ولایات متفاوت باشد، اما تکثیر آن نتایج مطلوب به دست داده است.
وزیر زراعت، آبیاری و مالداری ابراز داشت که کشت زعفران در افغانستان در حال گسترش و تکثیر است و این کشور به عنوان دومین‌ کشور تولیدکننده‌ زعفران در جهان شناخته خواهد شد.
به گفته‌ او، افغانستان همین اکنون نیز پس از اسپانیا و ایران، از لحاظ تولید زعفران در جایگاه سوم قرار دارد.
به گفته‌ وزیر زراعت، کشت زعفران در مدیریت آب نیز کمک می‌کند. آقای درانی ابراز داشت زعفران در موقعی کشت می‌شود که کشت‌های دیگر در آن موقع به آب نیاز ندارد.
نصیراحمد درانی می‌گوید که گسترش کشت زعفران فرصت خوبی برای رشد اقتصادی افغانستان است و در جریان سال جاری حدود ۱۳ متریک تن زعفران تنها به هندوستان صادر شده است. آقای درانی گفت که زعفران افغانستان به عربستان سعودی نیز صادر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا