آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

زمینه‌سازی برای تقلب؛ آمار رای‌دهندگان با برگه‌های رای متفاوت است

باید تذکر داد که کمیسیون‌های انتخاباتی تاکنون نتوانسته استقلالیت خود را به‌نمایش بگذارد و بر عکس به‌شدت تحت تأثیر مستقیم ارگ و تیم حاکم است و اگر نظارت دقیق صورت نگیرد، ممکن فاجعه دیگری رونما شود.

کمیسیون انتخابات از دریافت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ برگه رای‌دهی خبر می‎دهد و می‌گوید که روند بسته‌بندی و انتقال این برگه‌ها به دفاتر ولایتی این کمیسیون به زودی آغاز خواهد شد.
هرچند کمیسیون انتخابات تعداد رأی‌دهند‌گان انتخابات ریاست جمهوری را ۹ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۸۳ نفر عنوان کرده است، اما تعداد برگه‌های رای‌دهی حدود ۱۶ درصد بیش‌تر از شمار رأی‌دهند‌گان چاپ شده است.
مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند با توجه به شرایط موجود نیاز بوده تعداد برگه‌های رای‌دهی برای احتیاط لازم، بیش‌تر از شمار رای‌دهندگان چاپ شود.
بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد در انتخابات ۲۰۱۴ هفده نوع تقلب صورت گرفته بود. از پر کردن صندوق‌ها گرفته تا خریداری دی‌اف‌سی و استفاده از امکانات دولتی و آوردن پول از استخبارات بیرونی و حتی در برخی موارد طالبان نیز به برخی نامزدان کمک کردند.
حکومت محمد اشرف غنی بر اساس یک تفاهم سیاسی و با پا درمیانی وزیر خارجه سابق امریکا به میان آمد و نمی‌شود آنرا یک حکومت مشروع و قانونی گفت. با این حال در اول جوزای سال روان عمر ۵ ساله این حکومت پایان یافته بود و اما آقای غنی با انحصارگری و بی‌توجهی تمام به خواست مردم افغانستان، کرسی ریاست جمهوری را رها نکرد.
تغییر و تبدیلی‌های غیرقانونی غنی به شدت ادامه یافت و بر اساس گزارش‌ها، دفاتر کمپاین وی تحت نام حزب و مشاورت و… در سراسر کشور گشایش یافته بود که رقم آن به ۴۰۰ دفتر می‌رسید. از بودجه حکومت به کارمندان معاش داده می‌شد و همه چوکی‌های کوچک و بزرگ دولتی را در بدل رشوت کمپاینی تقدیم می‌کرد و می‌کند.
بدون شک تیم حاکم در ارگ به شدت تلاش دارد تا انتخابات ۶ میزان را به چالش کشیده و تقلب گسترده‌ای را راه‌اندازی نماید که نمونه آن را می‌توان در انتخابات پارلمانی سال گذشته جست‌وجو کرد. از ارقام متضاد برگه رأی‌دهی و رأی‌دهندگان برمی‌آید که غنی خیال خام «تقلب گوسفندی» را در سر می‌پروراند.
تا زمانی که مردم و سیاسیون افغانستان و نیز جامعه‌جهانی نظارت دقیق از انتخابات نداشته باشند، انتخابات در زیر سایه حکومت فعلی شفاف نخواهد بود، زیرا از حالا کمر را به تقلب بسته کرده‌اند.
در حالیکه مردم به شدت از کارکرد اشرف غنی ناراض هستند، نیاز است تا جامعه‌جهانی، سیاسیون، احزاب و نهادهای مدنی و ناظر در انتخابات نظارت دقیقی بر این روند داشته باشند، زیرا تیم دولت‌ساز خلاف اراده مردم در تلاش است یک‌بار دیگر از طریق تقلب و رأی خیالی حکومت نامشروع دیگری را شکل دهد.
در پایان باید تذکر داد که کمیسیون‌های انتخاباتی تاکنون نتوانسته استقلالیت خود را به‌نمایش بگذارد و بر عکس به‌شدت تحت تأثیر مستقیم ارگ و تیم حاکم است و اگر نظارت دقیق صورت نگیرد، ممکن فاجعه دیگری رونما شود.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا